Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله»

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 127 تا 156)

کلیدواژه ها :

سلامت روانی دانشجویان ،مدلی برای مداخله

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان، بهداشت روانی، روانی، افسردگی، بررسی سلامت روانی دانشجویان، بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه، میانگین افسردگی دانشجویان غیر بومی، ارتقای سطح بهداشت روانی دانشجویان، درمان، درمان مشکلات روانی دانشجویان

بهداشت روانی فقدان بیماری روانی و حالتی از سلامتی را دربر می‌گیرد.در این راستا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت کاهش میزان بروز بیماریهای روانی است.بار مالی و اجتماعی بیماریهای روانی فشار بزرگی را به دولتهای اکثر جوامع وارد می‌سازد.افت عملکرد و کاهش بهره‌وری اقتصادی جمعیتهای مبتلا به بیماری روانی واقعیتی انکارناپذیر است.با توجه به این که اکثر مبتلایان به بیماری روانی جوانان هستند، توجه و اهتمام دولتها در سراسر دنیا به این امر ضروری است.متأسفانه بخشی از جوانان که به بیماری روانی مبتلا می‌شوند، دانشجویان هستند.همان طور که مشکلات و بیماریهای روانی دانشجویان می‌توانند لطمه جبران‌ناپذیری به جوامع وارد سازند، ارتقای سطح بهداشت روانی و درمان مشکلات روانی دانشجویان از اموری است که باید جدی گرفته شود.بدین منظور مطالعه‌ای در راستای بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال 1379 رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بودند که از بین آنها 120 نفر(60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی انتخاب شدند.چون هدف پژوهش بررسی میزان فراوانی افسردگی در این دانشجویان بوده است پرسشنامه افسردگی بک در اختیار آنها قرار گرفت.نتایج نشان دادند که 82/29% کل دانشجویان افسرده بودند که از این تعداد 1/19% افسردگی متوسط، 33/3%افسردگی نسبتا شدید و 83/0% افسردگی شدید داشتند.میانگین افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است(8/9 و 5/6)و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0P).میانگین افسردگی دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متأهل بوده است(4/5 و 2/3)و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بوده است(01/0P).میانگین افسردگی دانشجویان غیر بومی بیشتر از دانشجویان بومی بوده است(7/6 و 4)و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بوده است(05/0P).در همین راستا، مدلهایی برای مداخله در زمینه پیشگیری و درمان بیماریهای روانی در دانشجویان پیشنهاد شده است.برخی از دانشگاه‌های دنیا این مدلهای مداخله‌ای را برای کمک به دانشجویان و ارتقای سطح سلامت روانی آنها به کار می‌گیرند.به نظر می‌رسد که تلفیقی از راهکارها و راهبردهای مربوط به مدلهای مختلف دانشگاه‌های خارج از کشور را می‌توان در دانشگاه‌های کشورمان به کار گرفت.در این مقاله تعدادی از مدلهای مداخله‌ای ارائه شده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"مدل مداخله‌ای دانشگاه بوستون آمریکا روان‌شناسان مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه بوستون راهبردهای زیر را برای ارتقای سطح سلامت روانی دانشجویان و حل مشکلات روانی آنها به کار می‌گیرند؛این راهبردها عبارتند از: ایجاد محیطی بدون فشار روانی(استرس):برخی از کالجهای ایالتی این دانشگاه در هر نیمسال تحصیلی یک روز را به عنوان«روز بدون استرس» پیشنهاد می‌کنند؛این روز به عنوان روز یادگیری رفع خستگی، استراحت و مراقبت از خود نامیده می‌شود. اجرای این پروژه به دلیل نیاز به بودجه فراوان و منابع نیروی انسانی‌ متخصص کافی ممکن است در حال حاضر در دانشگاه‌ها عملا قابل اجرا نباشد ولی برخی از راهبردها و راهکارهای مطرح شده را می‌توان با حداقل هزینه و بهره‌گیری از امکانات موجود در دانشگاه‌های کشورمان به کار بست؛این موارد عبارتند از: 1-افزایش آگاهی کارکنان مراکز مشاوره دانشجویی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی یا کلاسهای فوق برنامه در دانشگاه‌ها؛ 2-تدوین سیاستهای آموزشی جدید برای کمک به دانشجویان مبتلا به بیماریهای روانی؛ 3-اصلاح قوانین و سیاستهای آموزشی موجود که بر سلامت روانی دانشجویان تأثیرگذار هستند؛ 4-اختصاص اتاق در دانشکده‌ها برای آموزش به دانشجویان و ارائه اطلاعات لازم به آنها در زمینه مسائل روانی؛ 5-تهیه و توزیع نشریات، جزوه‌ها و راهنماهای خودیاری درباره موضوعات مختلف بهداشت روانی برای کمک به دانشجویان؛ 6-اجرای طرح گروه‌های همتا در دانشگاه‌ها برای شناسایی و ارجاع دانشجویان بیمار؛ 7-نظارت مستمر بر بهداشت روانی دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشجویی؛ 8-ایجاد شرایطی برای دسترسی هر چه بیشتر و بهتر دانشجویان به مراکز بهداشتی درمانی و تخصصی؛ 9-کاهش زمان انتظار برای دانشجویانی که نیازمند درمان هستند؛ 10-برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان و دست‌اندرکاران مراکز مشاوره دانشجویی؛ 11-برنامه‌ریزی برای افزایش آگاهی دانشجویان تازه وارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.