Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله»

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 27 و 28 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (30 صفحه - از 127 تا 156)

کلیدواژه ها : سلامت روانی دانشجویان ،مدلی برای مداخله

کلید واژه های ماشینی : بهداشت روانی ،بررسی سلامت روانی دانشجویان ،سلامت روانی ،سلامت روانی دانشجویان ،ارتقای سطح بهداشت روانی ،بیماریهای روانی ،ارتقای سطح سلامت روانی ،درمان مشکلات روانی دانشجویان ،دانش‌جویی ،سلامت روانی دانشجویان دانشگاه ،میانگین افسردگی دانشجویان ،مراکز مشاوره دانش‌جویی ،بهداشت روانی دانشجویان ،میزان افسردگی در دانشجویان ،سطح بهداشت روانی دانشجویان ،ارتقای سطح بهداشت ،بیماریهای روانی در دانشجویان ،مشکلات روانی ،بیماری روانی ،میزان افسردگی ،مراکز مشاوره ،افسردگی دانشجویان ،افسردگی دانشجویان دختر ،مشکلات روانی دانشجویان ،غیر بومی ،سطح سلامت روانی دانشجویان ،درمان مشکلات روانی ،افسردگی در دانشجویان ،دانشجویان پسر ،بیماریهای روانی دانشجویان

بهداشت روانی فقدان بیماری روانی و حالتی از سلامتی را دربر می‌گیرد.در این راستا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت کاهش میزان بروز بیماریهای روانی است.بار مالی و اجتماعی بیماریهای روانی فشار بزرگی را به دولتهای اکثر جوامع وارد می‌سازد.افت عملکرد و کاهش بهره‌وری اقتصادی جمعیتهای مبتلا به بیماری روانی واقعیتی انکارناپذیر است.با توجه به این که اکثر مبتلایان به بیماری روانی جوانان هستند، توجه و اهتمام دولتها در سراسر دنیا به این امر ضروری است.متأسفانه بخشی از جوانان که به بیماری روانی مبتلا می‌شوند، دانشجویان هستند.همان طور که مشکلات و بیماریهای روانی دانشجویان می‌توانند لطمه جبران‌ناپذیری به جوامع وارد سازند، ارتقای سطح بهداشت روانی و درمان مشکلات روانی دانشجویان از اموری است که باید جدی گرفته شود.بدین منظور مطالعه‌ای در راستای بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال 1379 رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بودند که از بین آنها 120 نفر(60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی انتخاب شدند.چون هدف پژوهش بررسی میزان فراوانی افسردگی در این دانشجویان بوده است پرسشنامه افسردگی بک در اختیار آنها قرار گرفت.نتایج نشان دادند که 82/29% کل دانشجویان افسرده بودند که از این تعداد 1/19% افسردگی متوسط، 33/3%افسردگی نسبتا شدید و 83/0% افسردگی شدید داشتند.میانگین افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است(8/9 و 5/6)و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0P).میانگین افسردگی دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متأهل بوده است(4/5 و 2/3)و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بوده است(01/0P).میانگین افسردگی دانشجویان غیر بومی بیشتر از دانشجویان بومی بوده است(7/6 و 4)و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بوده است(05/0P).در همین راستا، مدلهایی برای مداخله در زمینه پیشگیری و درمان بیماریهای روانی در دانشجویان پیشنهاد شده است.برخی از دانشگاه‌های دنیا این مدلهای مداخله‌ای را برای کمک به دانشجویان و ارتقای سطح سلامت روانی آنها به کار می‌گیرند.به نظر می‌رسد که تلفیقی از راهکارها و راهبردهای مربوط به مدلهای مختلف دانشگاه‌های خارج از کشور را می‌توان در دانشگاه‌های کشورمان به کار گرفت.در این مقاله تعدادی از مدلهای مداخله‌ای ارائه شده‌اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.