Skip to main content
فهرست مقالات

اثر مختصات فردی و خانوادگی بر هوش و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانش آموزان دوره ابتدائی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 53 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : هوش، آزمون، دختران، نمرات، سواد، کودکان، هوش و پیشرفت تحصیلی، آزمون هوشی، کلاس، دختران و پسران

خلاصه ماشینی:

"مطالعه تفاوت هوش و پیشرفت تحصیلی در دختران و پسران 2 ، اثر سواد پدر و اندازه خانواده بر هوش 3 ، نقش تجارب دوره کودکستانی بر هوش و پیشرفت تحصیلی در دوره دبستان 4 ، و به طور کلی رابطه بین هوش و پیشرفت تحصیلی 5 از جمله مطالعاتی هستند که در فرهنگ ما انجام شده و کم و بیش مورد توجه و علاقه گروهی از روان شناسان و عالمان تعلیم و تربیت نیز قرار گرفته است. همچنین در این نمونه‌ها تفاوت سنی بین دختران و پسران یا در نظر گرفته نشده و یا آن که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، در توضیح این نکته یادآوری می‌کنیم که فرضا"اگر دختران یک کلاس دبیرستانی با مقایسه با پسران از لحاظ سنی دارای میانگین پائین‌تر یا بالاتری باشند منطقی خواهد بود که نمرات هوش آنان با پسران دبیرستانی همان مقطع تحصیلی تفاوت داشته باشد. سوال این بود که آیا تفاوت‌های مشهود بین دو جنس جنبه ماهوی و واقعی دارند و یا آن که عواملی همچون سن، سواد والدین، اندازه خانواده، ترتیب تولد، و عوامل دیگری از این قبیل بر آنها تاثیر می‌گذارند؟نکته دیگر آن که در حالی که برخی از مطالعات کم و بیش بر نقش این عوامل صحه می‌گذارند 49 اما به طور کلی هم جهت و هماهنگ نیستند 50 و در نتیجه تفاوت بین هوش و پیشرفت تحصیلی دختران و پسران را نه با قاطعیت می‌توان پذیرفت و نه با قاطعیت می‌توان رد نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.