Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب فارسی 1، تألیف واحد آموزش نهضت سوادآموزی

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 106 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : سوادآموزی، آموزش، کتاب، مصوتهای، تألیف واحد آموزش نهضت، واحد آموزش نهضت سوادآموزی مرکز، روش تدریس فارسی، کتاب فارسی، کتاب روش تدریس فارسی، نوآموز، جملات، کلمه کلید، کتاب روش تدریس، روش ترکیبی آموزش فارسی، حد، روش، آموزش بزرگسالان، ترکیب، آموزش سواد به بزرگسالان، روشهای سوادآموزی بزرگسالان، ترتیب، آموزش حروف، مساله کتاب و مطالب آموزشی، صامت‌های گروه اول، مرحله، مرحله صامت‌های گروه، شیوه، کلمات کلید با حروف، حروف الفباء فارسی، حروف تازه در کلمات کلید

خلاصه ماشینی: "این کتاب از نظر محتوا و مطلب همسو و منطبق بر دیدگاههای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است، ولی در مقایسه با کتابهای قبل و بعد از انقلاب از جمله سه کتاب بخوانیم و بنویسیم 4 ، زندگی در شهر و روستا 5 ، و کتاب 1 نهضت سوادآموزی 6 از نظر توالی آموزش حروف و روش و تکنیک تدریس فرق چندانی ندارد. نکته بسیار مهمی که در روش ترکیبی آموزش فارسی در این کتاب نادیده گرفته شده این است که معیار مشخصی برای عرضه صداها، حروف، و مطالب وجود ندارد. به نظر می‌رسد که ترتیب کنونی مطالب کتابهای سوادآموزی متأثر از روش کلی گذشته باشد، چه معمولا"ابتدا با کلماتی شروع شده است که از بس آمد یا فراوانی بیشتری برخوردار می‌باشند و یا آنکه بیشتر می‌توان آنها را با تصویر نشان داد. اکنون با عنایت به توصیف بالا میتوان مراحل زیر را در ارائه مطالب و آموزش حروف ملحوظ داشت، مرحله اول:در این مرحله صامت‌های گروه اول و دوم و سوم و چهارم را با مصوتهای چهار گروه اول به ترتیب مقوله‌های داده شده و نیز رعایت ترتیب یک یک اعضای مقوله‌ها در قالب کلمات کلیدی مربوط و عبارات و جملات مناسب ارائه می‌دهیم. گذشته از مسأله اساسی نادیده گرفتن ترتیب ارائه حروف نکات جزئی‌تر دیگری باید مورد توجه قرار گیرد که اهم آنها بشرح زیر است: نخست، تعدادی از مسائل مربوط به آموزش حروف در این کتاب آورده نشده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.