Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد آزمون نقاشی انسان گوداناف - هریس در بین گروهی از کودکان دبستانی شیراز

نویسنده:

(19 صفحه - از 19 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : آزمون نقاشی انسان گوداناف ،آزمون ،هریس ،کودکان ،نمرات ،سن ،گروههای سنی میانگین نمرات دختران ،هوشی ،دختران ،کلاس ،آزمونهای هوشی ،نمرات آزمون ،جدول میانگین نمره خام گروه ،میانگین نمرات کودکان ایرانی ،فرهنگ ،همبستگی ،نمرات خام ،معیار ،میانگین نمرات دختران از پسران ،آزمون نقاشی گوداناف ،میانگین نمرات ،انحراف معیار و نمرات خام ،نمرات دختران از پسران بالاتر ،کودکان دبستانی شیراز ،جنس ،میانگین نمرات خام ،همبستگی نمرات آزمون نقاشی ،مقایسه نمرات خام دختران ،نمرات خام دختران و پسران ،انحراف معیار

خلاصه ماشینی:

"چون میانگین و انحراف معیار برای پاسخ دادن به نیازهای کسانی که بخواهند از نتایج مطالعه حاضر بعنوان نوعی هنجار ایرانی برای آزمون نقاشی انسان استفاده کنند کافی نیست، معادل صدکی نمرات خام مختلف در جدول ارائه شده است. برخلاف این انتظار، مشاهده می‌شود که نه تنها میانگین نمرات تراز شده از سنین و کلاسهای پائین به سنین و کلاسهای بالاتر ثابت نمانده بلکه در هر دو مورد بصورتی‌ جدول 1 میانگین، انحراف معیار و نمرات خام و تراز شده نوبت اول آزمون بر حسب جنس به تصویر صفحه مراجعه شود (*)001/0>(توجه:تعامل کلاس و زمینه اقتصادی اجتماعی معنیدار نبود. این نکته نیز حائز توجه است که تفاوت مشهود بین دو گروه اقتصادی-اجتماعی فوق از لحاظ نمرات امتحان سه ماهه اول، و همچنین از لحاظ ارزیابی معلمین که ذیلا مورد بحث قرار گرفته است با تفاوت مشهود در نمره خام و تراز شده آزمون نقاشی هم جهت است و باین ترتیب توانائی آزمون برای متمایز ساختن دو گروه "شناخته شده"را تایید می‌کند. (*)فقط در کلاسهای سوم تا پنجم(آزمون اول 340 تعداد، بازآزمائی 332 تعداد) تفاوتهای بین دو جنس همانطور که جدول 1 نشان می‌دهد، دانش‌آموزان دختر بعنوان یک گروه نمرات خام بالاتری را در آزمون نقاشی کسب کرده‌اند و تفاوت مشهود بین دو جنس از لحاظ آماری در سطح بالائی معنی‌دار است(001/0>p و 97/34 (1191 و 1)F). این یافته که با نتایج برخی تحقیقات انجام شده در فرهنگهای دیگر 51 هم جهت است نشان می‌دهد که برتری نمرات پسران ایرانی در آزمونهای هوشی که قبلا بکار رفته به معنی با هوش‌تر بودن آنان نیست و بلکه می‌تواند بعنوان تابعی از نوع مهارتهای مورد اندازه‌گیری توسط این آزمونها تفسیر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.