Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش مردمی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 31 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، آموزش و پرورش مردمی، فریره، فلسطین، آموزش و پرورش رهائی‌بخش، مدرسه، سیاسی، فرهنگ، متعلم، بومی

خلاصه ماشینی: "در حالیکه متفکرانی همچون فیلیپ کومبز علت عمده بحران فوق را در وجود ناهم‌آهنگی‌های مختلف بین سازمان‌های آموزش و پرورش جهان، و نیازهای جوامع مربوط به آن‌ها می‌دانستند و معتقد بودند که با انجام اصلاحاتی از قبیل تخصیص منابع بیشتر، جذب نیروی انسانی مستعدتر، و کاربرد یافته‌های علمی و تکنولوژی جدید می‌توان این بحران را مهار کرد، 5 منقدانی مانند ایوان ایلیچ اطریشی و پائلوفریره برزیلی به دلائل سیاسی-اجتماعی معتقد بودند که نظام‌های آموزشی جهان بیمارتر از آنند که بتوان با اصلاحات روبنائی آن‌ها را درمان کرد. 29 اما علیرغم نارسائی‌های بالا، به عقیده نمایندگان نهضت آموزش و پرورش مردمی فلسطین‌ این جنبش از دست‌آوردهای مفید و آینده‌سازی بهره‌مند بوده است که ذیلا به فهرستی از مهمترین آنها اشاره می‌شود: 1-ایجاد وحدت و یکپارچگی بین مدرسه و اجتماع 2-فاصله گرفتن از آموزش و پرورش مبتلا به بیماری مدرک‌دهی و مدرک‌گرائی 3-بالا بردن سطح آگاهی تاریخی و فرهنگی متعلمان 4-ایجاد اعتماد به نفس، حرمت ذات، قدرت درونی و اراده برای عمل در بین متعلمان 5-تعالی روح همبستگی و بالا رفتن ارزش کار و اقدام گروهی 6-و در زمینه روش تدریس: -یادگیری از راه عمل و فعالیت به جای یادگیری خشک محتوای از پیش تعیین شده -شرکت فعال دانش‌آموزان در فرایند یادگیری به خصوص در بحث‌ها و گفت و شنودهای کلاسی -پی‌بردن به اهمیت نوآوری و خلاقیت و دست‌یازی به شیوه‌های نو برای حل مسائل -توجه به مشاوره حرفه‌ای به موازات توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.