چکیده:
قرآن کریم، پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان در مسیر رشد و کمال، و جامع برنامهها و دستور العملهایی است که در پرتو آن میتوان به سعادت دنیوی و اخروی نائل شد.از این رو در کنار بیان احکام،دستوراتی نیز در حیطه زندگی مادی انسان،در آیات قرآن به چشم میخورد که به عنوان مقدمه و ابزاری مهم در جهت تحقق هدف آفرینش و کمال مادی و معنوی او به شمار میرود.
از طرف دیگر انسان دارای دو بعد روحی و جسمی است که بر همدیگر تاثیر گذارند و رشد و تعالی هر کدام به دیگری وابسته است.از این رو حفظ سلامت بخش مادی به عنوان وسیلهای ارزشمند در جهت کمال و تعالی او بسیار حائز اهمیت میباشد.تغذیه به عنوان مهمترین عامل سلامتی،تاثیر بسزایی در روند تکامل روح و جسم انسان دارد؛از این رو نوع و کیفیت تغذیه بسیار مورد توجه اسلام بوده واحکام و دستورات ارزشمندی در قرآن و روایات به این موضوع اختصاص یافتهاند.
این مقاله در صدد آشنایی با فرهنگ ناب اسلامی در موضوع تغذیه و نهادینه کردن آن در زندگی افراد و جامعه اسلامی میباشد
خلاصه ماشینی:
"همان طور که خداوند نیز در سوره اعراف بعد از بیان کیفیت و کمیت تغذیه،به نوع غذای طیب اشاره فرموده و همه انسانها را به طور تلویحی به استفاده از طیبات امر میکند و میفرماید: «بگو چه کسی زینت خدا را که از زمین برای بندگانش خارج کرده و رزق و روزیهای طیب و پاک را حرام کرده؟…(اعراف/32) از این آیه و آیات دیگر چنین برداشت می شود که خداوند در کنار یک حکم عام به تمام مردم اعم از کافر و مؤمن در مورد استفاده از روزیهای پاک و حلال( بقره/168) طیبات را به نحوی ویژه مؤمنان و پاداش در مقابل ایمان آنها قرار داده و مؤمنان را به طور خاص دعوت به استفاده از طیبات میکند (بقره/172) و در جایی دیگر ان را در دنیا و آخرت از آن مؤمنان میداند(اعراف/32) استفاده از روزی های طیب الهی از عوامل کرامت و فضیلت بنی آدم بر سایر مخلوقین معرفی شد ه(اسراء/70) و با روزی های پاک بر انسان منت نهاده شده و شکر وسپاس در قبال چنین نعمتی را وظیفه او دانسته شده است.
توجه به نوع غذا و دقت در انتخاب آن استفاده از مواد غذایی مناسب نخستین و مهم ترین رهنمود اسلام است که برخی ویژگیهای آن از آیات و روایات به این صورت برداشت میشود:غذای انسان باید حلال بوده و از راه مشروع تهیه شده باشد."