چکیده:
درمان یکپارچه توحیدی، یکی از رویکردهای درمانی است که ضمن اصل قرار دادن معنویت، به دنبال آن است که با یکپارچه سازی شخصیت و وحدت بخشیدن به آن در سایه توحید، زمینه انجام جرم و ارتکاب مجدد آن را از بین ببرد و راهی برای بازگشت سعادتمندانه مجرمان به جامعه فراهم آورد.
در این تحقیق، اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر مولفه های شخصیت و بالینی مددجویان زندان مرکزی قم بررسی شده است. جامعه آماری، از میان 112 نفری که مراحل درمان را پشت سرگذاشته اند، 42 نفر به صورت تصادفی برگزیده شدند و نتایج پیش آزمون و پس آزمون حاصل از اجرای پرسش نامه تحلیل بالینی کتل، در این افراد مقایسه شد.
در پنج مورد از مولفه های شخصیت، یعنی ثبات عاطفی، سازگاری، جسارت، ناایمنی روانی و اضطراب، و همچنین ده مورد از مولفه های بالینی یعنی خود بیمارانگاری، افسردگی با افکار خودتخریبی، افسردگی همراه با اضطراب، افسردگی با کمبود انرژی، احساس گناه و رنجش، بی حوصلگی و گوشه گیری، پارانویا، اسکیزوفرنیا، ضعف روانی، و بی کفایتی روانی، این روش درمانی اثربخشی معناداری داشته است.
خلاصه ماشینی:
144 این روش درمانی بر اساس آرا و نظریههایی دربارة آثار مثبت دین و باورها و مناسک دینی در سلامت روانی و درمان اختلالات هیجانی، درصدد است با ادغام اعتقاد به خداوند و برقراری رابطة عمیق عاطفیـ هیجانی با او، در نظریهها و فنون مختلف رواندرمانی، اختلالات روانی و انحراف رفتاری مجرمین و بزهکاران را درمان کند؛ 145 نظریههایی مانند نظریة آلپورت 146 (1963) در مورد ارزشهای دینی به منزلة مهمترین نیروی وحدتبخش در شخصیت انسانی؛ کنکاش گستردة مزلو 147 دربارة شخص بافضیلت در جامعة سالم (1971) و نظریة وی دربارة رشد همة ابعاد وجودی در مقابل رشد ناقص (1962)؛ تأکید مارسل 148 (1995) بر ارزشها و دیدگاه او دربارة رابطة انسان با خداوند به منزلة بخش اساسی تجربة کامل انسانی؛ پژوهشهای جلالی تهرانی (1996و1997) دربارة نقش تلفیق آموزههای روان شناسی و باورهای دینی در معنابخشی به زندگی، و دهها پژوهش دیگر (برای نمونه: پارگامنت 149 و اولسون، 150 1992؛ پارگامنت و همکاران، 1998؛ پولنر، 151 1989؛ پیکوک 152 و پولوما، 153 1999؛ دماریا 154 و کاسینو، 155 1988).
بنابراین، درمان یکپارچة توحیدی مجموعة اصول و فنون رواندرمانی است که با توجه به چندبعدی بودن انسان، بر اساس تلفیق دیدگاههای انسانگرایی، شناختی، وجودی و آموزههای الهیـ معنوی تدوین گردیده است تا از آن به صورت فردی و گروهی برای کاهش رفتار بزهکارانه و تغییرهای رفتاری و شخصیتی زندانیان مورد استفاده قرار گیرد.
L, "Therapeutic elements in a black church service", Hospital and Community Psychiatry, 35, 1984.