Skip to main content
فهرست مقالات

مجموعه سازی در کتابخانه های آموزشگاهی در شهر شیراز: گزینش مواد

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 111 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه، کتاب، گزینش مواد، اطلاعات، شیراز، کتابخانه‌های آموزشگاهی، کتابخانه‌های آموزشگاهی مدارس شیراز گزینش، مدارس، کتابخانه‌های آموزشگاهی در شهر شیراز، کار گزینش مواد، امر گزینش مواد، خط‌مشی گسترش مواد، کتابخانه‌ها و شیوه‌های گزینش مواد، انتخاب مواد، کتابداران، کتابخانه‌های مدارس، کار گزینش مواد اطلاعاتی، مدارس شیراز گزینش مواد، مراکز اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های آموزشگاهی، مجموعه، اطلاع‌رسانی، بررسی مسأله گزینش مواد، پرسشنامه، انتخاب، کتاب‌دار، تحقیق حاضر بررسی مسأله گزینش، معیارهای، مرکز اطلاع‌رسانی مدرسه، کتابخانه‌های مدارس شیراز، کتابداران آموزشگاهی با شیوه‌های اطلاع‌رسانی

خلاصه ماشینی: "هدف تحقیق حاضر بررسی مسأله گزینش مواد در تعدادی از کتابخانه‌های مدارس شیراز می‌باشد که در این زمینه پرسشنامه‌ای در دو بخش(وضعیت کتابخانه‌ها و شیوه‌های گزینش مواد)به صورت حضوری در کتابخانه‌های مزبور توزیع گردیده است. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی در سر تا سر دنیا با حجم عظیم و روزافزون انتشارات روبرو هستند، و از آنجا که این مراکز با کمبود امکانات، خصوصا کمی بودجه مواجه هستند، امر گزینش مواد برای داشتن مجموعه‌ای مناسب و پویا ضروری قطعی است . سؤال تحقیقاتی محقق در بررسی حاضر این است که:آیا در کتابخانه‌های آموزشگاهی مدارس شیراز گزینش مواد بر اساس اصول و معیارهای مربوطه انجام می‌گیرد؟4. تا آنجا که محقق اطلاع دارد در سال‌های اخیر، هیچ نوع پژوهشی به زبان فارسی در امر گزینش مواد که مربوط به کتابخانه‌های آموزشگاهی باشد صورت نگرفته است. «خطمشی گسترش مواد»برنامه کتبی منابع است که حداکثر منافع جامعه استفاده کنندگان خود را با عنایت به امکانات مالی و فیزیکی موجود تأمین می‌کند، از رشد نامناسب مجموعه در همه بخش‌های موضوعی جلوگیری می‌نماید، مجموعه کتابخانه را در راستای نیل به اهداف کتابخانه و سازمان مادر تقویت می‌کند وبالاخره نقش هر یک از شرکت کنندگان را در امر گزینش و حذف مواد با عنایت به معیارها، روش‌ها، عوامل تقویت کننده و محدود کننده و اولویت‌های گزینش مشخص می‌نماید. با توجه به جدول 6، بیشترین درصد را با 3/41%نمایش کتب تازه تهیه شده به خود اختصاص داده است و ارسال صورت کتب جدید به جامعه کتابخانه(معلمین و دیگر کارکنان مدرسه)با 2/15%در مرتبه بعدی قرار گرفته است و این امر نشان می‌دهد که کتابداران مدارس مزبور با سایر روش‌ها چندان آشنائی و تجربه ندارند. 7. نتیجههمان‌طور که تحلیل داده‌ها نشان داده است، کار گزینش مواد بر طبق اصول و معیارهای خاص خود در کتابخانه‌های آموزشگاهی مدارس شیراز صورت نمی‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.