Skip to main content
فهرست مقالات

گفتاری در شعر و ویژگیهای آن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شعر ،شاعر ،وزن ،قافیه ،سخن ،هنر ،اخلاق ،کلام ،تخیل ،وزن و قافیه ،نظم ،موزون ،معنی ،حافظ ،خیال‌انگیزی ،انتشارات دانشگاه تهران ،خیال‌انگیزی شعر ،زیبایی ،اسلام ،تعریف شعر ،کتاب ،شعر آزاد ،در شعر ،تهران ،کلام موزون ،تعریف ،تعریف جنبه خیال‌انگیزی شعر ،قافیه در شعر ،نظامی ،وزن بر خیال‌انگیزی شعر

خلاصه ماشینی:

"اما پس از این تعریف، یادآور می‌شود که جنبه خیال‌انگیزی یا ایجاد حالت در شعر، از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است و بدون آن کلام منظوم را نمی‌توان شعر نامید. چنانکه مسعود سعد در قصیده قلعه نای گوید: نظمی به کامم اندر چون باده لطیف خطی به دستم اندر چون زلف دلربای 15 و حافظ در غزلی سروده است: غزل گفتی و در سفتی بیا و خوش بخوان حافظ که بر نظم تو افشاند فلک عقد ثریا را 16 مطلب دیگر اینکه اگر به نظم، معنی وسیعتری بدهیم و آن را نظام ترکیب کلمات بدانیم-(چنانکه عبد الفاهر جرجانی بدان اشاره کرده و بلاغت قرآن کریم را در نظم بی بدیل میان کلمات آن دانسته است و به«نظریه نظم»شهرت دارد)-در آن صورت است که باید شعر خوب را شعری بدانیم که دارای نظم باشد. اما نمونه نظم بی معنی ابیاتی است که نویسنده کتاب مجمع الفصحاء از قول شاعری به نام مشرف اصفهانی نقل کرده است و آن بدین گونه است که این شاعر که به شوخ طبعی مشهور بود ادعا کرد که می‌تواند پنج مثنوی بی معنی بر وزن خمسه نظامی و امیر خسرو دهلوی به نظم آورد. میلتون، شاعر انگلیسی، ارزشی برای‌ قافیه قائل نبود و آن را جرنگ جرنگ مشابه در پایان مصراعها می‌نامید و حماسه بزرگ خود به نام بهشت گم شده را بدون قافیه منظوم کرد و الت ویتمن، می‌گوید:کیفیت شاعرانه در وزن و قافیه نیست، و در برابر این گونه افراد کسانی چون ولتر، لذت شعر را در وزن و قافیه می‌دیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.