Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تفکیک اشتباهات از خطاها در تجزیه و تحلیل خطاها امکان پذیر است؟

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 107 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : خطاها، جمله، اشتباه، زبان‌آموز، تصحیح، آزمایش، تفکیک اشتباهات از خطاها، شم زبانی زبان‌آموزان و تصحیح، تجزیه و تحلیل خطاها، شم زبانی، دستوری، قاعده، فعل، عوامل کنشی، معیار، تشخیص، جمله ساده، فاعل، استفاده از شم زبانی، شم زبانی و تصحیح، قاعده نادرست دستوری زبان، عبارت، عبارات غیر دستوری زبان‌آموز، توجیه، غلط، منشأ، تصحیح شکل نحوی عاجز، زبان دوم، تحلیل خطاها از طریق معیار، تصحیح شکل نادرست نحوی

خلاصه ماشینی: "با استفاده از نتایج به دست آمده استدلال می‌شود که شم زبانی زبان آموزان تحت تأثیر عوامل کنشی است و تا زمانی که راهی برای کنترل عوامل کنشی پیدا نشده است نمی‌توان استدلال کرد که هر گاه زبان‌آموز از تصحیح غلطی خاص عاجز ماند آن غلط از توانش زبانی وی منشأ می‌گیرد و لذا باید خطا به حساب آید. آیا در این وضع تحلیل‌گر مجاز است که جمله یا عبارت نادرست را خطا به حساب آورد و بر روی آن تجزیه و تحلیل خطاها انجام دهد؟اگر در متن کلا دو جمله استفهامی وجود داشته باشد و در یکی جای فاعل و فعل عوض شده و در دیگری ترتیب فاعل و فعل همان ترتیب جملات خبری باشد باید چه کار کرد؟از آنجا که در 50% موارد معاوضه فعل و فاعل به چشم می‌خورد و در 50% دیگر معاوضه وجود ندارد، اگر مورد دوم را اشتباه تلقی کنیم، به همان دلیل مجبوریم بپذیریم که مورد اول نیز اشتباه است. این نتایج دلالت بر این دارد که، برای زبان‌آموزانی که زبان دوم خود را فرا می‌گیرند، تشخیص شکل نادرست ساخت دستوری(که در زبانشناسی نظری شم زبانی به حساب می‌آید) و تصحیح اشتباه خود رفتاری است که تحت تأثیر عوامل کنشی قرار می‌گیرد. 3-بحث از آنجا که تنها 26/5 درصد افراد موفق شدند به طریقی فعل حذف شده، یا مشابه آن را در جمله بگذارند تا جمله شکل دستوری پیدا کند، نتیجه می‌گیریم که تصحیح شکل نادرست نحوی، اقلا در مورد جملات پیچیده‌ای که در این آزمایش‌ها به کار رفته است تحت تأثیر عوامل کنشی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.