خلاصه ماشینی:
خلاصه در این مقاله تاریخچه پیدایش رایانه و شبکههای مختلف اطلاع رسانی از جمله او-سی-ال-سی در کتابخانهها، نقش مدارس و مدرسان کتابداری در ارائه بهتر دروس با استعانت از رایانه، وضعیت موجود آموزش کتابداری در ایران با اشاره به لزوم ارائه دروسی در زمینه رایانه و برنامهنویسی، نگاهی به آینده آموزش کتابداری و اطلاعرسانی و بالاخره روند رشد تکنولوژی اطلاعات در آن مورد بررسی قرار گرفته است.
این مسئله بر پیشرفت آموزش کتابداری تأثیر به سزائی داشته است و دانشجویان و مدرسان رشته کتابداری و اطلاعرسانی مجبور شدهاند خود را با روند پیشرفت تکنولوژی اطلاعات تطبیق دهند.
هم زمان با تدابیری که توسط مدارس کتابداری و اطلاعرسانی اتخاذ میگردد مدرسان نیز باید به نکات زیر توجه نمایند: -در برنامههای آموزشی بر آشنایی با تکنولوژی اطلاعات تأکید نمایند به نحوی که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل بتوانند به طور مستقل قابلیتها و محدودیتهای تکنولوژی جدید را مورد ارزیابی قرار دهند.
آیا نوشتهها به عنوان رسانه اصلی ارتباطی به حساب میآیند؟آیا شبکهها بر نقش کتابخانهها تأثیر خواهند داشت؟علیرغم پیشرفتهای زیاد تکنولوژی تعداد زیادی از منابع اطلاعات را کتب و مجلات تشکیل میدهند که احتمالا این مسئله در آینده نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.
تکنولوژی باعث ایجاد انگیزه در حرفه اطلاعرسانی گردیده و مدارس کتابداری را ترغیب نموده است که کتابخانه را تنها محل برای جذب فارغالتحصیلان به حساب نیاورند.
این پیشرفتها باعث شده است که سایر رشت های دانشگاهی مثل رایانه، مدیریت، ارتباطات و غیره نیز جهت ارائه خدمات اطلاعرسانی با کتابداران همکاری نمایند.