Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در عصر تکنولوژی

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 65 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،تکنولوژی اطلاعات ،تکنولوژی ،آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،رایانه ،کتابخانه‌ها ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،مدرسان ،بازیابی اطلاعات ،کتابداران ،آینده آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،شبکه ،دانشجویان ،برنامه‌های آموزش کتاب‌داری ،مدارس کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،کاربرد تکنولوژی اطلاعات ،متخصصین اطلاعات ،برنامه‌های آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،نقش مدارس و مدرسان کتاب‌داری ،برنامه‌های آموزش کتاب‌داری خودکارسازی کتابخانه‌ها ،فارغ‌التحصیلان رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،مراکز اطلاعاتی ،اطلاع‌رسانی در عصر تکنولوژی ،شبکه اطلاعات ،ارائه دروسی در زمینه رایانه ،استفاده از تکنولوژی اطلاعات ،آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی دروسی ،نظامهای اطلاعاتی ،تکنولوژی اطلاعات نقش اصلی ،مدارس کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی امریکا

خلاصه ماشینی:

"خلاصه در این مقاله تاریخچه پیدایش رایانه و شبکه‌های مختلف اطلاع رسانی از جمله او-سی-ال-سی در کتابخانه‌ها، نقش مدارس و مدرسان کتابداری در ارائه بهتر دروس با استعانت از رایانه، وضعیت موجود آموزش کتابداری در ایران با اشاره به لزوم ارائه دروسی در زمینه رایانه و برنامه‌نویسی، نگاهی به آینده آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی و بالاخره روند رشد تکنولوژی اطلاعات در آن مورد بررسی قرار گرفته است. این مسئله بر پیشرفت آموزش کتابداری تأثیر به سزائی داشته است و دانشجویان و مدرسان رشته‌ کتابداری و اطلاع‌رسانی مجبور شده‌اند خود را با روند پیشرفت تکنولوژی اطلاعات تطبیق دهند. هم زمان با تدابیری که توسط مدارس کتابداری و اطلاع‌رسانی اتخاذ می‌گردد مدرسان نیز باید به نکات زیر توجه نمایند: -در برنامه‌های آموزشی بر آشنایی با تکنولوژی اطلاعات تأکید نمایند به نحوی که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل بتوانند به طور مستقل قابلیت‌ها و محدودیت‌های تکنولوژی جدید را مورد ارزیابی قرار دهند. آیا نوشته‌ها به عنوان رسانه اصلی ارتباطی به حساب می‌آیند؟آیا شبکه‌ها بر نقش کتابخانه‌ها تأثیر خواهند داشت؟علیرغم پیشرفت‌های زیاد تکنولوژی تعداد زیادی از منابع اطلاعات را کتب و مجلات تشکیل می‌دهند که احتمالا این مسئله در آینده نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. با توجه به مسایل فوق و وضعیت موجود در ایران و نظر به تفاوت دروه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، پیشنهاد می‌شود که دروس زیردر برنامه کارشناسی ارشد این رشته به صورت اجباری گنجانده شود: 1-برنامه‌نویسی:این درس می‌تواند برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف را به دانشجویان بیاموزد تا آنها بتوانند در زمان‌های مقتضی یا خود مبادرت به برنامه‌نویسی نمایند و یا برنامه‌نویس را در این راه یاری دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.