Skip to main content
فهرست مقالات

گرایش به مرگ در ادبیات آلمان در آغاز قرن بیستم

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 131 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : مرگ، هنر، ادبیات آلمان در آغاز قرن، مرگ در ادبیات آلمان، رمانتیک، شعر، زندگی، گرایش به مرگ، ناتورالیسم، دوره رمانتیک

خلاصه ماشینی:

"خلاصه در برابر توجه بیش از حد هنرمندان و نویسندگان تانورالیست به واقعیتهای زندگی روزمره در نیمه دوم قرن نوزدهم و در مخالفت با تحولات اجتماعی و اقتصادی جدید و بینشی که در نتیجه این تحولات و نیز به دنبال نظریات جدید علمی، در دنیای نوین حاکم گشته بود-که می‌توان آن را جهان‌بینی مادی خواند-روح حساس گروهی از شاعران و هنرمندان یک سره به دنیا و جلوه‌های گوناگونش پشت کرد. و این نکته مهمی است که در این زمان در شعر آلمان خودنمائی می‌گند، چرا که تقریبا در همان زمان در نثر آلمان نیز همین فکر نخستین بار تجلی یافته است-در رمان یاد شده توماس مان، "کوه جادو":هانس کاستورپ که در فضای مرگ آلود آسایشگاه"برک هوف"زندگی می‌کند و رفته رفته به صورت یکی از"قدیمیها"درآمده، و می‌توان گفت در جادوی مرگ به سر می‌برد، برای تمرین اسکی به میان برفهای کوه می‌رود و دچار کولاک سختی می‌شود که راه رهایی از آن را نمی‌یابد، تا آن که پشت دیوار کلبه‌ای پناه می‌جوید و همان جا به خواب می‌رود. و حال این پرسش پیش می‌آید که این چه بود، چه نقشی و چه اهمیتی در مسیر تحول ادبیات آلمان(و اروپا)داشت-یعنی این دوره‌ای که به صورت تجدید حیات نهضت ادبی و هنری رمانتیک ظاهر شد، در واقع پایان آن برای همیشه نبود، و آیا این آواز غم‌انگیز، آوازی نبود که قویی زیبا بر مرگ خود سرداد؟ منابع و یادداشت‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) (3)-بیهوده نیست که بسیاری از شاعران و نویسندگان این دوره-که آن را"رمانتیک نو"یا "نئورمانتیک"هم خوانده‌اند-نیچه را رهبری فکری خود دانسته و بسیاری از آنان از او تأثیر فراوان پذیرفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.