خلاصه ماشینی:
به منظور دستیابی به اهداف فوق، از پرسشنامه تجدید نظر شده 30 سؤالی راتر برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی دانشآموزان استفاده گردید و از معلمان کلاسها خواسته شد که پرسشنامه مذکور را برای 1600 دختر و پسر 6 تا 11 ساله کلاسهای اول تا پنجم مدارس ابتدایی شیراز که به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده بودند تکمیل نمایند.
برای سنجش روایی پرسشنامه راتر از:(1)آزمون هوشی گودیناف-هریس، (2)آزمون بینایی-حرکتی بندر گشتالت، (3) معدل درسی، (4)نمرات دروس اساسی در مقطع ابتدایی از قبیل دینی، ریاضی، املاء، علوم و فارسی و(5)ارزیابی معلم از پیشرفت تحصیلی، هوش و علاقه به درس دانشآموزان استفاده گردید.
وجود ضرائب همبستگی معنیدار بین نمره راتر و همه موارد فوق نشانگر روایی پرسشنامه راتر بوده و بیانگر این نکته است که از این پرسشنامه میتوان برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی دانشآموزان مقطع ابتدائی در فرهنگ ایرانی استفاده نمود.
در این پژوهش همچنین ضمن بررسی ساخت اصلی پرسشنامه راتر، تفاوتهای کودکان ایرانی در مشکلات رفتاری و عاطفی در مقایسه با سایر کشورها نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.
21 جدول شماره 1 ضرائب همبستگی معنیداری بین نمره راتر و موارد یاد شده را نشان میدهد و تأیید میکند که این پرسشنامه روائی لازم جهت بهرهگیری در فرهنگ ایرانی را دارد.
همانطور که در این جدول مشاهده میشود بین گروههای مختلف از لحاظ سواد مادر، در نمره راتر که بیانگر مشکلات عاطفی و رفتاری دانشآموزان است، تفاوت معنیدار وجود دارد.
این شش عامل عبارتند از: 1-پرخاشگری-حواس پرنی 2-اضطراب-ترس-افسردگی 3-جامعه ستیزی-مشکلات رفتاری 4-جلب توجه کردن 5-فرار از مدرسه 6-اختلالات عادتی از میان این عوامل، در مورد(عوامل شماره 3 و 4)بین دختران و پسران متفاوت معنیداری وجود داشت.