Skip to main content
فهرست مقالات

هنجاریابی مقیاس راتر به منظور بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدائی شیراز

نویسنده:

(24 صفحه - از 171 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس ،مشکلات رفتاری و عاطفی ،پرسشنامه راتر ،مدرسه ،دانش‌آموزان ،پرسشنامه ،بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی ،کودکان ،رفتاری ،دختران و پسران ،سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی ،عاطفی دانش‌آموزان دختر ،پرسش ،نمره ،معلمان ،بررسی تفاوتهای دختران و پسران ،پسر مدارس ابتدائی شیراز ،نمره کلی راتر ،مقیاس راتر ،کلاس ،تفاوتهای دختران و پسران دانش‌آموز ،کلی ،نمره راتر ،پرسشنامه رفتار کودک راتر ،سواد ،سنجش ،رفتار کودکان ،سنجش روایی پرسشنامه راتر ،تفاوت معنی‌داری در نمره راتر ،روایی پرسشنامه راتر

خلاصه ماشینی:

"خلاصه اهداف اصلی مطالعه حاضر عبارتند از(1)تهیه مقیاسی هنجار شده برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ابتدائی، (2)بررسی تفاوتهای دختران و پسران دانش‌آموز در ناهنجاریهای رفتاری و عاطفی، (3)تهیه هنجارهای رفتاری و عاطفی برای فرهنگی ایرانی، (4)بررسی ساخت اصلی مقیاس مورد نظر از طریق روش آماری تحلیل عوامل و بررسی تفاوتهای دختران و پسران در این عوامل، و(5)مقایسه یافته‌های مطالعه حاضر با یافته‌های حاصل از تحقیقات انجام گرفته در فرهنگهای دیگر. به منظور دستیابی به اهداف فوق، از پرسشنامه تجدید نظر شده 30 سؤالی راتر برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی دانش‌آموزان استفاده گردید و از معلمان کلاسها خواسته شد که پرسشنامه مذکور را برای 1600 دختر و پسر 6 تا 11 ساله کلاسهای اول تا پنجم مدارس ابتدایی شیراز که به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده بودند تکمیل نمایند. وجود ضرائب همبستگی معنی‌دار بین نمره راتر و همه موارد فوق نشانگر روایی پرسشنامه راتر بوده و بیانگر این نکته است که از این پرسشنامه می‌توان برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی دانش‌آموزان مقطع ابتدائی در فرهنگ ایرانی استفاده نمود. 21 جدول شماره 1 ضرائب همبستگی معنی‌داری بین نمره راتر و موارد یاد شده را نشان می‌دهد و تأیید می‌کند که این پرسشنامه روائی لازم جهت بهره‌گیری در فرهنگ ایرانی را دارد. همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌شود بین گروههای مختلف از لحاظ سواد مادر، در نمره راتر که بیانگر مشکلات عاطفی و رفتاری دانش‌آموزان است، تفاوت معنی‌دار وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که پرسشنامه راتر دارای پایایی و روایی لازم می‌باشد و می‌توان از آن به عنوان ابزاری جهت سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان 6 تا 11 ساله مدارس ابتدایی شیراز استفاده نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.