Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه متغیر گزینی فراگیری زبان

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 67 تا 82)

کلیدواژه ها : متغیر گزینی ،فراگیری زبان ،تثبیت متغیرهای فراگیری زبان ،مغز و دستور زبان همگانی

کلید واژه های ماشینی : زبان ،نظریه متغیر گزینی فراگیری زبان ،اطلاعات ،دستور زبان ،متغیرهای اصول دستور زبان همگانی ،کودک ،متغیرهای ،جمله ،نظریه ،دستور زبان همگانی ،مغز ،شکل منطقی فراگیری زبان ،چامسکی ،فراگیری زبان ،تثبیت ،ساخت ،مغز انسان ،کودک با اطلاعات زبانی ،طرح دستور زبان زایشی چامسکی ،اصول جهانی دستور زبان ،داده‌های زبانی محیط کودک تثبیت ،دستور زبان همگانی با متغیرهایی ،هسته ،نظریه حاکمیت و مرجع‌گزینی ،دستور زبان زایشی ،چامسکی دستور زبان زایشی ،فارسی ،اصول ،یر زبان ،معنا

نظریه متغیر گزینی فراگیری زبان در جهت حل مشکل منطقی فراگیری زبان گام برمی‌دارد.کودک با اطلاعات زبانی اندکی که از محیط دریافت می‌کند، زبان مادری خود را در مدت بسیار کوتاهی می‌آموزد و بالقوه قادر است تعداد بسیار زیادی جمله تولید کند.این پدیده را مسأله منطقی فراگیری زبان می‌گویند.راه حل مسأله یاد شده در پذیرش وجود یک نظام جهانی در مغز انسان است.نام دیگر این نظام دستور زبان همگانی است. دستور زبان همگانی جزء لاینفک مغز انسان است و مختص اوست.دستور زبان همگانی دارای اصولی است که در تمام زبانهای انسانها مشترکند.اصول جهانی دستور زبان همگانی با متغیرهایی همراه هستند.متغیرها طبق داده‌های زبانی محیط کودک تثبیت می‌شوند و سبب اختلاف ظاهری بین زبانها می‌گردند.فراگیری یک زبان خاص به معنای تثبیت کلیه متغیرهای اصول دستور زبان همگانی است.

خلاصه ماشینی:

"کودک با اطلاعات زبانی اندکی که از محیط دریافت می‌کند، زبان مادری خود را در مدت بسیار کوتاهی می‌آموزد و بالقوه قادر است تعداد بسیار زیادی جمله تولید کند. برای مثال عبارت"پسران و دختران بازیگوش"از نظر ساختاری مبهم است و این ابهام صرفا مربوط به روابط درونی گروه ساخت آن است و به ساختار خطی یا سازه‌های نهایی 8 آن بستگی ندارد. حال به نظر چامسکی دستور زبان مجموعه‌ای از قواعد هماهنگ است که معنای هر جمله تولید شده را از طریق آواها به بازنمود فیزیکی آن مرتبط می‌سازد. می‌توانیم رابطه بین فعل و موضوع(ها)را به شکل زیر نشان دهیم: رفتن(بابک) خوشحال کردن(بابک، مازیار را، با یک شکلات) اینکه هر موضوعی فقط یک نقش بازی می‌کند در دستوری بودن جمله حائز اهمیت است. براساس نظریه دستور زبان همگانی، گویندگان زبانها به اصولی استشعار دارند که در میان همه زبانها مشترک است و این اصول شالوده توانش زبانی را تشکیل می‌دهد. نظریه نحو ایکس-تیره موضوع همین اصل است و متغیرهای آن در نظریه حاکمیت و مرجع‌گزینی دستور زبان جهانی وجود دارند. در قالب نظریه متغیر گزینی زبان کودک فراگیری خود را با یکی از متغیرهای سیستم شروع می‌کند و در روند پیشرفت با دریافت اطلاعات و برخورد با داده‌های بیشتر ممکن است به یکی دیگر از متغیرهای سیستم روی آورد. به نظر لاست انشعاب جهت‌دار در آغاز یادگیری زبان خنثی است و اطلاعات دریافتی از محیط زبانی آن را در سمت راست یا چپ"هسته"تثبیت می‌کند. اصول دستور زبان جهانی بخشی از ساختار مغز انسانند و ارزش متغیرهای همراه با این اصول برای زبان خاصی که کودک می‌آموزد تثبیت می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.