چکیده:
هدف از این پژوهش تهیه پرسشنامه ارزیابی مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله توسط
والدین بود.برای این منظور پس از بررسی منابع موجود پرسشنامهای حاوی بیست و چهار
پرسش درجه بندی شده دارای سه پاسخ بیشتر اوقات، بعضی اوقات و هرگز فراهم آمد.سپس از
بین مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی دولتی و خصوصی در شیرازه مهد کودک به صورت تصادفی
انتخاب و پرسشنامه برای والدین تمام کودکان 3 تا 6 ساله ارسال شد.نهایتا والدین 746
کودک پرسشنامه را تکمیل و عودت دادند.به منظور هنجار یابی، نمرات خام به نمرات تراز
شده t با میانگین 50 و انحراف استاندارد 10 تبدیل شد.به منظور بررسی روائی سازه
پرسشنامه از روش تحلیل عوامل استفاده شد.ابتدا تحلیل عوامل با مؤلفههای اصلی و سپس
چرخش مایل انجام و چهار عامل استخراج شد که نقص توجه، ترس، رفتار اجتماعی و
پرخاشگری نام گرفت.همچنین مقایسهای بین نمرات دو گروه از کودکان که نمرات کل آنان
بیشتر از یک انحراف استاندارد کمتر و یا بیشتر از میانگین بود، انجام شد.در تمام
عوامل تفاوت میانگین نمرات دو گروه با استفاده از آزمون t معنیدار بود.به منظور
تکمیل بررسی روائی پرسشنامه بررسی دیگری بر روی یک گروه بالینی 41 نفری از کودکان
مراجعه کننده به (*)استاد یار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
خلاصه ماشینی:
"مقدمه بررسی مشکلات رفتاری کودکان در سنین پیش دبستانی به وسیله پرسشنامهها و چک لیستهای مشکلات رفتاری کودکان که توسط والدین و معلمان تکمیل میشود، مورد توجه متخصصان و روانشناسان(فاگوت، 1984 و لرنر و همکاران، 1985)به منظور پیشبینی تطابق و سازگاری آتی کودک و مداخله به هنگام بوده است.
2. تهیه پرسشنامه با استفاده از برخی از عبارات پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه معلم (شهیم، 1375)و با بررسی پرسشنامههای رفتاری کودکان(آشنباک و همکاران، 1984؛ بلاندن و همکاران، 1974؛دیگمن، 1965؛کوهن و رازمن، 1972؛میلر، 1972 و کوی و پترسون، 1987)پرسشنامهای حاوی پرسشهای درجه بندی شده سه نمرهای دارای سه پاسخ بیشتر اوقات، بعضی اوقات و هرگز، با نمرات 2 و 1 و صفر تهیه شد.
مقایسه نمرات گروههای سنی مختلف میانگین نمرات تراز شده پرسشنامه مشکلات رفتاری در کل و برای چهار عامل نقص توجه، ترس، رفتار اجتماعی و پرخاشگری در گروههای سنی مختلف با استفاده از تحلیل واریانس مقایسه شد(جدول 7).
آزمون شفه 8 در سطح 5% مؤید جدول 7 مقایسه میانگین مشکلات چهار عامل در گروه سنی مختلف به تصویر صفحه مراجعه شود تفاوت معنیدار بین میانگین نمرات عامل ترس در گروههای سنی 3 و 5 ساله و 3 و 4 ساله بود.
3. پایائی به منظور بررسی ثبات ارزیابی والدین و معلمان از رفتار کودک در دو موقعیت متفاوت خانه و مهد کودک، علاوه بر پرسشنامه ویژه والدین از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه معلم(شهیم، 1375)نیز استفاده شد."