Skip to main content
فهرست مقالات

پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی (ویژه والدین)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 19 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی، کودکان، پرسشنامه، پرسشنامه ارزیابی مشکلات رفتاری کودکان، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان، پرسش‌های، تکمیل بررسی روائی پرسشنامه بررسی، والدین، نمرات، عوامل تفاوت میانگین نمرات، ارزیابی، نمرات پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان، میانگین، پرخاشگری، پژوهش تهیه پرسشنامه ارزیابی، کودکان پیش‌دبستانی ویژه معلم، معلمان، روانشناسان، انحراف استاندارد، بررسی روائی سازه پرسشنامه، ضریب همبستگی، ترس، سنی، عبارات پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان، پرسشنامه مشکلات رفتاری ویژه، تکمیل، مهد کودک، ویژه والدین، میانگین نمرات، پایائی

هدف از این پژوهش تهیه پرسشنامه ارزیابی مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله توسط والدین بود.برای این منظور پس از بررسی منابع موجود پرسشنامه‌ای حاوی بیست و چهار پرسش درجه بندی شده دارای سه پاسخ بیشتر اوقات، بعضی اوقات و هرگز فراهم آمد.سپس از بین مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی دولتی و خصوصی در شیرازه مهد کودک به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه برای والدین تمام کودکان 3 تا 6 ساله ارسال شد.نهایتا والدین 746 کودک پرسشنامه را تکمیل و عودت دادند.به منظور هنجار یابی، نمرات خام به نمرات تراز شده t با میانگین 50 و انحراف استاندارد 10 تبدیل شد.به منظور بررسی روائی سازه پرسشنامه از روش تحلیل عوامل استفاده شد.ابتدا تحلیل عوامل با مؤلفه‌های اصلی و سپس چرخش مایل انجام و چهار عامل استخراج شد که نقص توجه، ترس، رفتار اجتماعی و پرخاشگری نام گرفت.همچنین مقایسه‌ای بین نمرات دو گروه از کودکان که نمرات کل آنان بیشتر از یک انحراف استاندارد کمتر و یا بیشتر از میانگین بود، انجام شد.در تمام عوامل تفاوت میانگین نمرات دو گروه با استفاده از آزمون t معنی‌دار بود.به منظور تکمیل بررسی روائی پرسشنامه بررسی دیگری بر روی یک گروه بالینی 41 نفری از کودکان مراجعه کننده به (*)استاد یار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

خلاصه ماشینی: "مقدمه بررسی مشکلات رفتاری کودکان در سنین پیش دبستانی به وسیله پرسشنامه‌ها و چک لیست‌های مشکلات رفتاری کودکان که توسط والدین و معلمان تکمیل می‌شود، مورد توجه متخصصان و روانشناسان(فاگوت، 1984 و لرنر و همکاران، 1985)به منظور پیش‌بینی تطابق و سازگاری آتی کودک و مداخله به هنگام بوده است. 2. تهیه پرسشنامه با استفاده از برخی از عبارات پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه معلم (شهیم، 1375)و با بررسی پرسشنامه‌های رفتاری کودکان(آشنباک و همکاران، 1984؛ بلاندن و همکاران، 1974؛دیگمن، 1965؛کوهن و رازمن، 1972؛میلر، 1972 و کوی و پترسون، 1987)پرسشنامه‌ای حاوی پرسش‌های درجه بندی شده سه نمره‌ای دارای سه پاسخ بیشتر اوقات، بعضی اوقات و هرگز، با نمرات 2 و 1 و صفر تهیه شد. مقایسه نمرات گروه‌های سنی مختلف میانگین نمرات تراز شده پرسشنامه مشکلات رفتاری در کل و برای چهار عامل نقص توجه، ترس، رفتار اجتماعی و پرخاشگری در گروه‌های سنی مختلف با استفاده از تحلیل واریانس مقایسه شد(جدول 7). آزمون شفه 8 در سطح 5% مؤید جدول 7 مقایسه میانگین مشکلات چهار عامل در گروه سنی مختلف‌ به تصویر صفحه مراجعه شود تفاوت معنی‌دار بین میانگین نمرات عامل ترس در گروه‌های سنی 3 و 5 ساله و 3 و 4 ساله بود. 3. پایائی به منظور بررسی ثبات ارزیابی والدین و معلمان از رفتار کودک در دو موقعیت متفاوت خانه و مهد کودک، علاوه بر پرسشنامه ویژه والدین از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه معلم(شهیم، 1375)نیز استفاده شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.