Skip to main content
فهرست مقالات

معصومیت و تجربه در شعر کودک کوششی در تدوین نظریه نقد ادبیات کودک

نویسنده: ؛

پاييز 1378 - شماره 29 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 85 تا 112)

کلیدواژه ها : ادبیات کودک ،روانشناسی ،شعر کودک ،فلسفه ،فلسفه تعلیم و تربیت ،معصومیت و تجربه ،نقد ادبی ،ویلیام بلیک

کلید واژه های ماشینی : معصومیت ،معصومیت و تجربه ،ادبیات کودک ،بلیک ،تجربه از دیدگاه بلیک ،شعر کودک ،نقد ادبیات کودک ،فلسفه تعلیم و تربیت ،ویلیام بلیک ،دیدگاه بلیک ،تعلیم و تربیت ،معصومیت از تجربه ،معنای معصومیت و تجربه ،معصومیت نظام‌دار ،مقایسه ادبیات کودک ،معصومیت در مقابل تجربه ،تربیت و روانشناسی ،حالت معصومیت ،نماد معصومیت ،اشک گل ،آغاز تدریس " ادبیات ،دیدگاه روانشناسی ،نغمه‌های معصومیت ،درون انسان ،نماد تجربه ،انتشار متون ویژه کودکان ،معصومیت کودکی ،زبان کودک ،خیال کودک ،عین حال

بیش از 22 سال از آغاز تدریس"ادبیات کودک"در دانشگاههای کشور می‌گذرد.انتشار متون ویژه کودکان نیز در میهن ما سابقه‌ای حدودا 78 ساله دارد، اما مقایسه ادبیات کودک ما با ادبیات کودک ملل دیگر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در این نوع ادبی نشان نمی‌دهد.به نظر می‌رسد یکی از علل عمده این پدیده فقدان بحثهای نظری مربوط به ادبیات کودک در پژوهشهای دانشگاهی است.مقاله حاضر در عنوان خویش"معصومیت و تجربه"وامدار ویلیام بلیک، شاعر، پرده نگار و متفکر قرن 18 و 19 انگلیس است.این مقاله در پاسخ به نیاز پیشگفته کوشیده است که در بخش نخست خود، معنای معصومیت و تجربه از دیدگاه بلیک را با معنای این مفاهیم در فلسفه، فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی همپوشی دهد و بدین گونه به مبنایی نظری در نقد ادبیات کودک، دست یابد و سپس آنچه را فراهم آمده، در بخش دوم را حیطه شعر معاصر کودک ایران به کار گیرد.پژوهش حاضر بر آن است که مبنای نظری عرضه شده، توان نقد ادبیات کودک را داراست.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.