چکیده:
برای بررسی این موضوع که آیا بین مؤلفههای یادگیری خود-نظم داده شده و هوش ارتباطی وجود دارد یا خیر، 100 دانشآموز پسر و 96 دانشآموز دختر از مقطع راهنمایی و 65 دانشآموز پسر و 77 دانشآموز دختر از مقطع دبیرستان، در شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه"راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون"پاسخ دادند.در تحلیل عوامل مؤثر انجام شده بر روی مقیاس باورهای انگیزشی و راهبردهای
یادگیری، عوامل اضطراب امتحان، خود-کارآمدی و ارزشگذاری درونی در بخش باورهای
انگیزشی و عوامل خود-نظمدهی، راهبردهای شناختی سطح بالا و راهبردهای یادگیری
شناختی سطح پایین، در بخش راهبردهای یادگیری استخراج شد.
خلاصه ماشینی:
"پینتریچ و دی گروت 5P}(1990)برای بررسی انگیزش، از یک مدل عمومی انگیزشی به نام"مدل انتظار-ارزش"استفاده کردهاند، این مدل سه وجه انگیزش مرتبط با مؤلفههای راهبردهای یادگیری 6P}در{L SRL L} 7P}را نشان میدهد: الف)مؤلفه انتظار:عقاید دانشآموزان درباره توانایی انجام یک تکلیف.
مطالعات انجام شده در زمینه ارتباط{L SRL L}با پیشرفت تحصیلی(موسوینژاد، 1376؛صفاریان طوسی، 1375؛و پینتریج و دی گروت 1990)حاکی از آن است که استفاده از راهبردهای یادگیری خود-نظم داده شده، سهم قابل ملاحظهای در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد و از طرفی در مطالعات انجام شده در زمینه هوش و پیشرفت تحصیلی، همبستگیهای 3/0 تا 5/0 گزارش شده است(سیف، 1368)یعنی حدود 9 تا 25 در صد از واریانس پیشرفت تحصیلی را هوش تعیین میکند.
همچنین از یافتههای حاصل از این پژوهش، برمیآید که دانشآموزان دارای هوشبهر بالاتر، از راهبردهای مربوط به انتقال دادهها به حافظه بلند مدت(بسط و سازماندهی)و فرآیندهای کنترل اجرائی(خود-نظمدهی)بیشتر استفاده میکنند بدین لحاظ میتوان گفت این دانشآموزان در هنگام تدریس معلم و یا هنگام مطالعه، سعی میکنند همان موقع با معنادار کردن اطلاعات، ایجاد ارتباط منطقی با اطلاعات قبل، کنترل چگونگی این فرآیند و ایجاد یک محیط یادگیری مناسب، مطالب را یاد بگیرند، ولی دانشآموزان دارای هوشبهر پایینتر، کمتر از این راهبردها استفاده میکنند.
همچنین دانشآموزان دارای هوشبهر بالا با استفاده از راهبردهای فراشناختی(خودپرسشی، خودنظارتی و خودارزیابی)برچگونگی یادگیری خود واقفند، در حالی که دانشآموزان دارای هوشبهر پایینتر کمتر از این راهبردها استفاده میکنند و مطالب را فقط میخوانند بدون اینکه خود را مورد آزمایش قرار دهند که آیا یاد گرفتهاند یا خیر؟یادگیری دانشآموزان گروه دوم، یادگیری طوطیوار است که فقط با تکرار انجام میشود و از آنجا که محل این نوع یادگیری، حافظه کوتاه مدت است، مطالب یاد گرفته شده در صورت عدم کاربرد، بسرعت فراموش خواهند شد."