Skip to main content
فهرست مقالات

پنین: متفکری با منطق گفت و شنود

نویسنده: ؛ ؛

بهار و پاييز 1379 - شماره 30 و 31 علمی-پژوهشی (2 صفحه - از 239 تا 240)

کلید واژه های ماشینی : گفت‌وشنود ،گفت‌وشنود زیربنای هنر داستایوفسکی ،ناباکف ،گفت‌وشنودی به پنین ،داستایوفسکی ،منطق گفت‌وشنود ،تک‌گویی ،شنود ،گفت‌وشنود باختین ،گفت‌و شنود ،گفت‌وشنودی ،خنده‌دار رمان ،شخصیتی مسخره و خنده‌دار ،خنده‌دار ،گفت‌وشنودی دو ،فیصله داد ،تبعید زندگی ،دنیای اطرافش ،برخورد تعادل دو ،شنود تبدیل می‌شود ،دنیای اطراف

نظرات میخائیل باختین در باب طرح‌وساز و کار داستان را می‌توان در بیشتر رمانهای معاصر مانند رمان پنین اثر ولادیمیر ناباکف بکار گرفت.پنین ناباکف که انتقاداتش علیه داستایوفسکی بسیار مشهور است مصداق مناسب منطق گفت‌وشنود باختین تلقی می‌شود.با اینکه منطق گفت‌وشنود زیربنای هنر داستایوفسکی است ولی در پنین این امر برجسته شده است.بعبارت دیگر در این رمان برخورد تعادل دو منططق گفت‌وشنود و متضاد آن یعنی منطق تک‌گویی، به داستان شکل می‌دهند یک طرف تک‌گوها که ضد پنین هستند شخصیتی مسخره و خنده‌دار به او می‌دهند و وی را به مثابه شیئی در نظر می‌آورند که می‌شود او را براحتی توصیف کرد، تجزیه و تحلیل نمود و در نتیجه قضیه را فیصله داد.از دید آنها شخصیت پنین شبیه داستانهای گردوخاک گرفته قدیمی و استانداردی است که خود آگاهی ندارد و بنا بر این می‌توان وی را در قالبی مشخص جا داد.این خصوصیات داده شده به پنین قسمت خنده‌دار رمان را شامل می‌شود.از طرف دیگر نیروهای گفت‌وشنودی به پنین«شخصیت» اعطا می‌کنند که کاملا به خود خویش و محیط اطرفش آگاه است.بخاطر چنین خود آگاهی پنین باید در تبعید زندگی کند چرا که در دنیای اطراف وی چیزی وجود ندارد که بتوان با آنها گفت‌وشنودی دو جانبه برقرار نمود.پنین به درون پیله‌ای از زبان و ادبیات مادری خود می‌خزد تا با زندگی گذشته ارتباط برقرار کند و دنیایی که او را وادار به تک‌گویی می‌کند بشکند.این مقاله بالاخره به تراژدی منتهی می‌شود که در نتیجه آن ساختار رمان به گفت‌و شنود تبدیل می‌شود.بطور کلی برخورد بین دنیای شخصی پنین و دنیای اطرافش عناصر

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.