Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 36 علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 56 تا 71)

کلیدواژه ها : مطالعه تطبیقی ،ارزشیابی ،مدیریت اسلامی ،مدیریت متداول ،حسن فعل ،حسن فاعلی ،نیت و قصد

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی در مدیریت اسلامی ،ارزشیابی در مدیریت ،مدیریت متداول ،مدیریت اسلامی ،ارزشیابی در اسلام ،تفاوت ارزشیابی در اسلام ،ارزشیابی در مدیریت متداول ،امر به معروف ،اسلام با ارزشیابی متداول ،نه‌ی از منکر ،ارزشیابی متداول ،متداول ،امتحان الهی ،اسلام ارزشیابی وجود ،الهی ،منکر ،آزمایش و امتحان الهی ،اسلام و ارزشیابی متداول ،میزان عدل الهی ارزشیابی ،امتحان و آزمایش ،ارزشیابی مدیر ،خداوند ،اسلام و ارزشیابی ،اسلام ارزشیابی ،مدیریت متداول و اسلامی ،معروف ،آزمایش و امتحان ،ارزشیابی اسلامی ،آزمایش الهی ،نظارت در مدیریت اسلامی

هدف از این نوشتار مقایسه کار ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول است.به منظور نیل به این هدف، دو پرسش پژوهشی مطرح می‌گردد:پرسش اول-آیا در اسلام ارزشیابی وجود دارد یا خیر؟پرسش دوم-تفاوت ارزشیابی در اسلام و ارزشیابی در مدیریت متداول چیست؟فرضیه اول-با استناد به دلایل مختلف، ارزشیابی در اسلام بطور جدی مطرح است.فرضیه دوم-ارزشیابی در اسلام با ارزشیابی متداول تفاوتی آشکار دارد؛از جمله توجه به حس فاعلی به جای توجه به حسن فعل.نوع این تحقیق(بنیادی-کتابخانه‌ای)و روش آن(نظری-تحلیلی)می‌باشد.ابتدا به منظور تأیید فرضیه اول به پنج دلیل زیر استناد می‌شود:دلیل اول:بر اساس اصول فطری و تکوینی انسان با توجه به داشتن هدف، عقل، وجدان و فطرت الهی و وجود رقیب و عتید، دو فرشته‌ای که در سمت راست و چپ انسان مراقب اعمال آدمی است، بطور دقیق اعمال را می‌نویسند؛بنابراین انسان کارهای خود را ارزیابی می‌کند و به سوی خیر و کمال گام برمی‌دارد.دلیل دوم:با توجه به اصل اعتقادی معاد که روز حسابرسی است و با در نظر گرفتن امر به معروف و نهی از منکر که از فروغ دین اسلام است.ارزشیابی عنصر جدایی‌ناپذیر از شریعت اسلام است.دلیل سوم:با توجه به اصل امتحان و آزمایش که سنت الهی و عامل تکامل انسان است، بندگان بدون استثنا در معرض آزمایش و امتحان الهی قرار دارند و اصولا فلسفه مرگ و زندگی، امتحان و آزمایش است.دلیل چهارم:توجه به آیات متعدد قرآن کریم و احادیث فراوان در مورد امتحان، بلا، قتنه، میزان و محاسبه که با صراحت، وجود امتحان و آزمایش اعلام گردیده است.دلیل پنجم:توجه به پیامهایی که در نهج‌البلاغه، در قالب خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها در مورد ارزیابی و نظارت در مدیریت اسلامی آمده است.سپس، برای تأیید فرضیه دوم، ابتدا مفاهیم مختلف ارزشیابی، اهداف و ملاکهای ارزشیابی و شیوه‌های آن در مدیریت متداول و اسلامی مقایسه و تفاوت آن بیان شده است.در پایان، تفاوتارزشیابی در اسلام و ارزشیابی متداول، از نظر حسن فعل و حسن فاعل و تفاوت مفهوم علم و شناخت، هدفهای رفتاری و هدفهای غایی و محدودیتهایی که در ارزشیابی متداول از نظر(زمانی- مکانی)و تبعیت از مصالح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و پیوسته خطاهای فراوانی که در کمین شیوه ارزشیابی متداول وجد دارد ولی در ارزشیابی اسلامی وجود ندارد.مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه آن است که بر اساس میزان عدل الهی ارزشیابی ذره‌ای کم یا زیاد نمی‌شود در حالی که ارزشیابی‌های متداول، مصلحت‌گرایانه و سازشکارانه هستند و در بیشتر مواقع در آنها رابطه بر ضابطه حاکم است و به جای در نظر گرفتن تفاوتها، تبعیض صورت می‌گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.