Skip to main content
فهرست مقالات

پیامدهای تربیتی نظریه حرکت جوهری

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 36 علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 72 تا 85)

کلیدواژه ها : تعلیم و تربیت ،حرکت جوهری ،صدر المتألهین

کلید واژه های ماشینی : نظریه حرکت جوهری ،حرکت جوهری ،تربیتی ،فلسفه تعلیم و تربیت ،مبنای نظریه حرکت جوهری ،تعلیم و تربیت ،فلسفه آموزش و پرورش ،جوهری ،آموزش و پرورش ،نظریه تربیتی ،پیامدهای تربیتی ،فلسفی ،اسمیت ،روش‌های تربیتی ،مبنای نظریه ،روش گفتار حاضر ،پارادوکس‌های تربیتی ،فلسفی تربیت ،هدف مقاله حاضر ،فلسفه و آموزش ،حاضر ،نظریه توان ،گفتار حاضر ،دکتر اسمیت ،روش‌های کمی ،مشکلات عملی موجود ،مقاله حاضر ،یاد شده ،پیشنهادهای تربیتی ،روشهای یاد شده

هدف مقاله حاضر پاسخ به این پرسش است که آیا نظریه حرکت جوهری، که یک نظریه توصیفی است، ظرفیت لازم را برای تدوین یک نظریه تربیتی را، که یک نظریه هنجاری است، دارد؟و در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا این نظریه توان چالش با مشکلات نظری موجود در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت و نیز قدرت تفکر درباره مشکلات عملی موجود در زندگی انسان را دارا است.روش گفتار حاضر نیز، استدلال و بطور عمده، حرکتهستبهبایداست.با توجه به نکات یاد شده کوشش شده است بر مبنای نظریه حرکت جوهری حکیم صدر المتألهین، نظریه‌ای تربیت پرورده شود.این نظریه همچون هر نظریه فلسفی تربیت شامل بررسی مقولات اصول، اهداف، روش‌ها، محتوا و ارزشیابی است که در کل، نظام واحدی را تشکیل می‌دهند.در پایان، این نظام به عنوان معیاری در نقد برخی نظریات تربیتی به کار گرفته شده و نیز تلاش گردیده بر مبنای آن بعضی پارادوکس‌های تربیتی گشوده شود.همچنین ظرفیت نظریه حاصل در حل مشکلات عملی موجود انسان امروز مورد بررسی قرار گرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.