Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی الگوی نشانه های اختلالات روانی در دانشجویان سال اول پزشکی بر اساس اطلاعات بدست آمده از فهرست 90 نشانه ای تجدید نظر شده

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 86 تا 99)

کلیدواژه ها : بهداشت روانی ،R- ،LCS ،دانشجویان پزشیک ،مقیاس‌های روان‌شناختی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،مقیاس ،نشانه‌های اختلالات روانی در دانشجویان ،بررسی الگوی نشانه‌های اختلالات روانی ،روانی ،دانشجویان ،پژوهش حاضر ارایه اطلاعات ،اختلالات روانی در دانشجویان سال ،نمرات ،روایی ،LCS ،اضطراب ،پایایی ،نشانه‌های ،شاخص‌های ،خرده مقیاس ،ارایه اطلاعات مروبط به پایایی ،همبستگی ،پژوهش ،سال اول پزشکی ،ضریب همبستگی نمرات مقیاس ،ارایه ،مقیاس اضطراب تیلور استفاده ،همبستگی نمرات مقیاس مذکور ،دانشجویان سال اول ،بررسی روایی مقیاس ،پزشکی بر اساس اطلاعات ،بیماری ،اطلاعات پژوهش حاضر مقیاس ،همبستگی نمرات خرده مقیاس‌های

هدف از پژوهش حاضر ارایه اطلاعات مروبط به پایایی، روایی و نتایج حاصل از کاربرد مقیاس R-90-LCS در 133 نفر از دانشجویان سال اول پزشکی شیراز بوده است.برای دستیابی به پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی مقیاس، از شاخص‌های مختلف، از جمله ضریب همبستگی نمرات مقیاس مذکور با شاخص‌های روان نژندی و روان پریشی در پرسشنامه شخصیتی آیزنک، مقیاس تنهایی‌ ALCU و مقیاس اضطراب تیلور استفاده گردید.نتایج بدست آمده همگی بیانگر پایایی و روایی مطلوب مقیاس‌ R-90-LCS برای کاربرد در فرهنگ ایرانی است.در این پژوهش، همچنین ضمن ارایه جدولهای مربوط به تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده‌ T ، وضعیت دختران و پسران در هر کدام از شاخص‌های مقیاس نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، پس از بررسی میزان، شدت و الگوی علایم اختلالات روانی، ارایه اطلاعات مربوط به روایی، پایایی و نتیجه حاصل از کاربرد این مقیاس، در دانشجویان سال اول پزشکی است بطوری که با توجه به آن، بتوان درمطالعات بعدی، از این اطلاعات به عنوان هنجار استفاده کرد و بدینوسیله امکان مقایسه داده‌های آینه را با داده‌های این مطالعه فراهم آرد. رواییروایی مقیاس‌ R-90-LCS از راههای زیر مورد بررسی قرار گرفته است:(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2:نمرات تراز شده برای دانشجویان عادی سال اول پزشکی(133- N )... تذکر:1-شکایات جسمی2-وسواس-اجباری3-حساسیت در روابط متقابل4-افسردگی5-اضطراب6-خصومت7-اضطراب ترس گونه8-افکار پارانوئیدی9-روان پریشی10-شاخص شدت کلی( ISG )11-شاخص شدت علایم مثبت( IDSP )*-کل علایم مثبت( TSP )(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 3:ضرایب آلفای کرونباخ برای شاخصهای 9 گانه مقیاس‌ R-90-LCS (133- N )1. همبستگی با سایر آزمون‌ها:یکی از معیارهایی که برای تعیین روایی مقیاس‌ 90-LCS-R مورد استفاده قرار گرفت، رابطه نمرات این مقیاس با آزمونهای اضطراب تیلور، مقیاس تنهایی‌ ALCU و شاخص‌های روان‌نژندی و روان‌پریشی در پرسشنامه شخصیتی آیزنک بود. 4. بحث و نتیجه‌گیریپژوهش حاضر، به دنبال بررسی الگوی علایم یا نشانه‌های اختلالات روانی در دانشجویان سال اول پزشکی و نیز کنکاش درباره روایی و پایایی مقیاس‌ R-90-LCS ، در مطالعات مربوط به وضعیت سلامتی روانی افراد در فرهنگ ایرانی بود. علاوه بر اینها، نکته دیگری که می‌تواند گویای روایی قابل قبول برای کاربرد مقیاس‌ R-90-LCS باشد، همبستگی نمرات آن با نتایج حاصل از ابزارهای سنجش معتبر و پرکاربردی همچون خرده مقیاس‌های روان پریشی و روان نژندی در پرسشنامه شخصیت‌سنج آیزنک، نمرات مقیاس اضطراب تیلور و نیز نمرات پرسشناکه احساس تنهایی ALCU است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.