Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان کارآیی نمرات آزمون سراسری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان برخی رشته های تحصیلی دانشگاه شیراز

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (11 صفحه - از 136 تا 146)

کلیدواژه ها :

عملکرد تحصیلی ،ارزیابی تحصیلی ،جایگزینی تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان، پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته، آزمونهای سراسری جهت پیش‌بینی عملکرد، دانشجویان، نمرات، پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه، جهت پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان، معدل، آزمون سراسری، نمرات آزمون سراسری در پیش‌بینی

با توجه به محدودیت پذیرش دانشجو در کشور ایران، بررسی ابزار گزینش دانشجو و کارآیی آزمون سراسری در جهت گزینش داوطلبان شایسته و کارآمد، ضرورتی انکارناپذیر می‌نماید.هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کارایی آزمونهای سراسری جهت پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز در رشته‌های حسابداری، روانشناسی بالینی، مهندسی برق و ریاضیات بود.برای نیل به هدف پژوهش، معدل تحصیلی دانشجویان در نیمسال تحصیلی اول و هشتم، معدل کل نمرات دانشگاهی و نمرات برخی از درسهای آزمون سراسری از دانشگاه رایانه‌ای دانشگاه استخراج شد.نتایج حکایت از آن داشت که برخی آزمونهای سراسری، کارآیی لازم برای گزینش و پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان را دارند.همچنین یافته‌ها بیانگر آن بود که بر خلاف انتظار، آزمون ریاضی، توان لازم برای پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته ریاضی را ندارد.در پایان بر مبنای یافته‌های به دست آمده برخی پیشنهادات در زمینه تغییر رویه گزینش دانشجو ارایه شده است.

خلاصه ماشینی:

"جدول 1:نسبت گزینش دانشجو در آزمون سراسرس، سالهای 76 و 77 (وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1376، 1377)با توجه به اینکه نمرات آزمون سراسری عمده‌ترین ملاک جهت گزینش و انتخاب دانشجو در کشور می‌باشد و نیز با در نظر گرفتن دامنه محدود گزینش در آزمون سراسری، پژوهش در جهت تعیین قدرت پیش‌بینی این آزمون در ارتباط با عملکرد تحصیلی دانشجویان، اهمیت مضاعفی به خود می‌گیرد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج تحلیل رگرسیون مرحله‌ای نشان داد که با توجه به معدل نیمسال اول هیچ یک از نمرات فیزیک، انگلیسی و ریاضی آزمون سراسری، دارای قدرت پیش‌بینی نبودند؛اما در پیش‌بینی معدل نیمسال هشتم و معدل کل، نمره درس زبان انگلیسی آزمون سراسری دارای قدرت پیش‌بینی معنی‌دار بود. P (*)جدول 8، نتایج تحلیل رگرسیون، جهت پیش‌بینی معدل نیمسال اول، معدل نیمسال هشتم و معدل کل دانشجویان رشته روانشناسی بر اساس نمرات دروس روانشناسی، انگلیسی و ریاضی-آمار سراسری را نشان داده است. جدول 9:ضریب همبستگی نمرات آزمون سراسری و معدل تحصیلی دانشجویان در رشته برق05/0 P *01/0 P *(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 10، نتایج تحلیل رگرسیون، جهت پیش‌بینی معدل نیمسال اول و معدل کل دانشجویان رشته برق را بر اساس نمرات آزمونهای فیزیک، ریاضی و زبان انگلیسی نشان داده است. در مورد پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی برق نیز دو درس فیزیک و ریاضی، دارای قدرت پیش‌بینی معنی‌داری بودند، چنانکه به ترتیب نمره دروس فیزیک و ریاضی در آزمون سراسری 25 درصد از واریانس معدل نیمسال اول این دانشجویان را پیش‌بینی می‌کند و به ترتیب نمره دروس ریاضی و فیزیک در آزمون سراسری، 4/2 درصد از واریانس معدل کل دانشجویان رشته برق را نشان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.