Skip to main content
فهرست مقالات

نظر مراجعان کتابخانه های عمومی خوزستان درباره تناسب مجموعه ها با نیازهای اطلاعاتی آنان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (15 صفحه - از 204 تا 218)

کلیدواژه ها :

مجموعه‌سازی ،کتابخانه‌های عمومی ،کتابخانه‌های خوزستان ،نظر مراجعه کنندگان به کتابخانه

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، کتابخانه‌های عمومی، مراجعین، کتابخانه‌های عمومی خوزستان، نظر مراجعان کتابخانه‌های عمومی خوزستان، نیازهای اطلاعاتی، کتابداران، مجموعه‌سازی، مراجعه‌کنندگان، مجموعه

تحقیق حاضر روند مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان را با تأکید بر نظرات مراجعین بررسی می‌نماید.برای انجام این تحقیق، پژوهشگران پرسشنامه‌ای تهیه کردند و پس از تعیین پایایی و اعتبار آن، تعداد 1400 نسخه از آن در اردیبهشت ماه 1379، به 28 کتابخانه از میان پرسشنامه را مراجعین تکمیل کردند و برگرداندند که در تحلیل نهایی، تعداد 504 پرسشنامه که به طور کامل پر شده بودند(36 درصد)مورد استفاده قرار گرفت.در تجزیه و تحلیل نهایی داده‌ها معلوم شد که مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های استان خوزستان بر اساس نیازهای مراجعین صورت نمی‌گیرد و مراجعین از روند فعلی مجموعه‌سازی رضایت ندارند. این تحقیق همچنین روشن کرده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گزینش و تهیه متمرکز مواد کتابخانه‌ای، برای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور عملا به نیازهای مراجعه‌کنندگان و نظرات آنان بی‌توجهی نشان می‌دهد.این موضوع جایگاه کتابداران را به حد نگهبانان کتاب تنزل داده است و در نتیجه، کتابخانه‌های عمومی از اهداف و وظایف واقعی خویش دور مانده‌اند و بیشتر نقش کتابخانه‌های آموزشگاهی و آن هم در حد تأمین مکانی برای مطالعه دانش‌آموزان را ایفا می‌کنند.در پایان مشکلات کتابخانه‌های عمومی خوزستان، راه حل‌ها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارایه شده است.

خلاصه ماشینی: "وی می‌نویسد:«چون در حال حاضر انتخاب کتاب بدون نظرخواه از کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد و نیاز مردم با توجه به شرایط محیطی و علمی در نظر گرفته نمی‌شود، این امر سبب عدم گرایش افراد جامعه به مطالعه گردیده و چون 9/56 درصد مراجعین کمتر به کتاب مورد نیاز خود در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل دستیابی دارند... بخش دوم که قسمت اصلی ابزار تحقیق را تشکیل می‌داد، شامل پانزده پرسش چند گزینه‌ای درباره علت مراجعه به کتابخانه، چگونگی آگاهی از کتب و مواد تازه منتشره، انتخاب‌کنندگان مواد کتابخانه‌ای، نقش کتابداران در رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعه‌کنندگان و میزان تلاش آنها برای آگاهی از این نیازها، میزان رضایت مراجعین از مجموعه، میزان تأثیر نظرات مراجعه‌کنندگان در تهیه مواد کتابخانه‌ای و میزان رضایت از ساعات کار کتابخانه بود. جدول 9:توزیع فراوانی میزان نقش کتابخانه در رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعینبا توجه به بافت اعضا و مراجعین به کتابخانه‌های عمومی که بیشتر دانش‌آموزان دبیرستانی هستند، که در مرحله آمادگی برای شرکت در کنکور دانشگاه می‌باشند، 09/39%نیاز مواد مطالعاتی خود را در وهله اول کتابهای کمک درسی و در مرحله بعد با 91/35%کتابهای تست اعلام کردند که به مقدار کافی از این مواد در کتابخانه موجود نیست(جدول 10). بنابراین چه دلایلی برای تشکیل کلاس، چاپ و تکثیر راهنما، یا تهیه نوارهای ویدیویی برای آموزش مراجعین به منظور بهره‌گیری از کتابخانه وجود خواهد داشت؟اختلاف فاحش بین کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان از نظر تعداد کتب و مجلات بدون توجه به نیاز مراجعه‌کنندگان از دیگر پیامدهای منفی سیاست فعلی در گزینش و تهیه مواد کتابخانه‌ای است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.