Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی متوازن در حسابداری مدیریت

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 1 تا 20)

کلیدواژه ها :

ارزیابی عملکرد ،ارزیابی متوازن ،مدیریت استراتژیک ،حسابداری مدیریت استراتژیک

کلید واژه های ماشینی : فن‌های ارزیابی عملیات عملکرد سازمان، ارزیابی متوازن، استراتژی، کارکنان، مدیران، فن، مدیریت، فن ارزیابی متوازن، اطلاعات، سازمان

این مقاله به بررسی فن«ارزیابی متوازن»که یکی از نوین‌ترین فن‌های حسابداری مدیریت است، می‌پردازد.ابتدا جنبه‌های اصلی آن تشریح می‌گردد.سپس فرآیند ارزیابی متوازن و گام‌های لازم جهت پیاده نمودن آن به گونه اختصار شرح داده می‌شود.به منظور معرفی نمونه‌های علمی، پاره‌ای از کاربردهای آن در صنایع گوناگون و کشورهای مختلف ارایه شده و ضرورت و منافع آن نیز تشریح می‌گردد.در پایان نتیجه‌گیری و پیشنهادها ارایه می‌شود.چنین نتیجه‌گیری می‌شود که فن ارزیابی متوازن یکی از مهم‌ترین و نوین‌ترین فن‌های ارزیابی عملیات عملکرد سازمان است و می‌تواند به عنوان چارچوبی جهت مدیریت استراتژیک و نظامی در راستای تغییرات سازمانی به کار برده شود و مکمل فن‌های فعلی حسابداری مدیریت در این زمینه می‌باشند.باوجوداین، به کارگیری آن باید براساس اصل هزینه و فایده و هم‌چنین بر مبنای گام‌هایی باشد که در این مقاله ارایه گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"چنین نتیجه‌گیری می‌شود که فن ارزیابی متوازن یکی از مهم‌ترین و نوین‌ترین فن‌های ارزیابی عملیات عملکرد سازمان است و می‌تواند به عنوان چارچوبی جهت مدیریت استراتژیک و نظامی در راستای تغییرات سازمانی به کار برده شود و مکمل فن‌های فعلی حسابداری مدیریت در این زمینه می‌باشند. این جنبه نیز می‌تواند در راستای مواردی مانند ایجاد فرصت‌هایی برای برنامه‌ریزی استراتژیک، پیوستگی تولیدات سیستم‌های اطلاعاتی، درک الزامات، شرایط و انتظارات برای پشتیبانی و خدمات سیستم اطلاعاتی توسط مشتریان، کاهش موانع جهت موفقیت اهداف مشتریان با سیستم اطلاعات و ایجاد ارتباطات و پیوستگی‌های جدید برای ایجاد محصولات، پشتیبانی و خدمات جدید، به کار رود (اسپارکس، 2001)در ایجاد استاندارد برای اندازه‌گیری و رضایت مشتریان، انواع مشتریان و نوع فرآیندی که محصول یا خدمت را برای گروه‌های مشتریان تولید می‌کند، نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین، ارزیابی متوازن ابزاری جهت تبدیل دیدگاه‌ها و استراتژی سازمان به اهداف بوده، و در واقع به مدیران کمک می‌نماید تا به اهداف از قبل طراحی شده خود برسند و عملکرد مالی و غیرمالی، کوتاه‌مدت و بلندمدت و متوازن از نظر سهام‌داران، مشتریان، کارکنان و افراد داخلی و خارجی سازمان، را مورد ارزیابی قرار دهند. این امر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مطابقت آن با کلیه بخش‌های سازمان دارد و باید به مواردی از قبیل چگونگی شروع و فرآیند تطابق و به دست آوردن توافق عمومی، شناسایی منافع و مشکلات در ارتباط با CSB ، و فهم و درک از طرح قابل ارایه، توجه نمود؛این امر ممکن است باعث تجدید نظر در معیارهای ارزیابی عملکرد گردد. مدیر این شرکت طی مصاحبه‌ای رضایت خود را از به(به تصویر صفحه مراجعه شود)کارگیری فن ارزیابی متوازن در زمینه‌های مختلف از جمله ارزیابی عملیات، رضایت مشتریان و تعیین اهداف استراتژیک و استفاده از آن به عنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک، ابزار نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.