Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت کیفیت جامع نگر و آموزش و کارآموزی: جنبه های اقتصادی و اجتماعی مهارت های پایه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 151 تا 162)

کلیدواژه ها : سازمان سنتی و سازمان شبه متغیر و متغیر ،مدیریت کیفیت جامع‌نگر ،مهارت‌های پایه ،مراکز آموزشی و کارآموزی ،یادگیری موقعیتی

کلید واژه های ماشینی : مدیریت کیفیت جامع‌نگر ،مهارت‌های پایه ،آموزش ،مدیریت ،مدیریت کیفیت جامع ،سازمان ،صنایع ،اقتصادی ،تولید ،آموزش مهارت‌های پایه ،شبه متغیر و متغیر مهارت‌های ،اجتماعی ،متغیر ،متغیر و متغیر مهارت‌های پایه ،متغیر مهارت‌های پایه و رابطه ،کیفیت جامع‌نگر و آموزش ،الگوهای شبه متغیر و متغیر ،آموزش و کارآموزی ،کارگران ،آموزش و توسعه مهارت‌های پایه ،آموزش و کارآموزی مهارت‌های پایه ،آموزش و یادگیری مهارت‌های پایه ،شبه متغیر و متغیر ،الگوهای ،امکان و آموزش مهارت‌های پایه ،کار ،مراکز آموزشی ،مدارس ،یادگیری و آموزش مهارت‌های پایه ،توسعه

در گذار سازمان‌ها از الگوهای اقتصادی و مدیریتی سنتی، به الگوهای شبه متغیر و متغیر مهارت‌های پایه و رابطه این مهارت‌ها و سازمان‌های تولیدی و خدماتی شبه متغیر و متغیر جایگاه ویژه‌ای دارند، در این نوشتار به صورت تحلیلی این مقوله بررسی خواهد شد، و به پرسش‌های چون: مهارت‌های پایه‌کدامند، چگونه در نظام‌های اقتصادی و تولیدی و سازمان‌های خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟و آیا امکان و آموزش مهارت‌های پایه وجود دارد یا خیر؟چگونه پاسخ داده خواهد شد.این مقاله با این نتیجه به پایان می‌رسد که مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز کارآموزی برای آموزش و توسعه مهارت‌های پایه، نقش مهمی بر عهده دارند.ولیکن هنوز ابهامات زیادی در معانی و اشکال مهارت‌های پایه پا برجاست که نیاز به کندوکاو بیشتری دارد.

خلاصه ماشینی:

"آن‌ها چند موضوع را دنبال کردند:چه نوع مهارت‌هایی در عصر فناوری و انفجار دانش ضروری هستند؟چگونه نیروی انسانی می‌تواند یادگیرنده‌ای مداوم و مستمر باشد؟در نتیجه این بررسی مهارت‌های پایه به شرح زیر بیان شدند:مهارت‌های فنی 8 (تغییرات فناوری و سازمانی و توسعه درون سازمانی)؛مهارت‌های روش‌شناسی 9 (توانایی شناختی، جامع‌نگر بودن و مهارت در استفاده از رایانه)؛مهارت‌های اجتماعی(مهارت های کلامی و ارتباطی، ایجاد انگیزه برای بحث با دیگران، روش‌های تازه همکاری)؛مهارت‌های رفتاری(ارزش‌ها، عقاید، احترام به اهداف اقتصادی موسسه، پذیرش خود مسؤولیتی). پرسش‌های اساسی در رابطه با آموزش مهارت‌های پایه عبارتند از:آیا درک صحیحی از رابطه نقش مراکز آموزش رسمی در توسعه و آماده‌سازی افراد و نقش سازمان‌ها و صنایع در تکمیل و توسعه مهارت‌های پایه در شغل خاصی وجود دارد؟آیا مدارس و مراکز آموزشی، مهارت‌های پایه مورد نیاز صنعت را تأمین می‌کنند؟چه میزان سازمان‌ها و صنایع درک روشنی از ارتباط بین آموزش مهارت‌های پایه و فرهنگ سازمانی خود دارند؟آیا آن‌ها مهارت‌های پایه مختلف مورد نیاز مشاغل سازمان را تعریف کرده‌اند؟سازمان‌ها و صنایع چگونه مهارت‌های پایه را آموزش می‌دهند؟یادداشت‌ها(1)- slliks yeK (2)-برای اطلاعات بیشتر از تغییرات اقتصادی و اجتماعی و مدیریتی مربوط به سازمان‌های سنتی و سازمان‌های متغیر، آموزش و کارآموزی و مهارت‌های پایه به مقالات زیر مراجعه شود:مهرعلی‌زاده؛آیا تحولات اقتصادی نگاهی نو به رابطه نظام آموزشی و صنعت نمی‌طلبد؟و یدالله مهرعلی‌زاده و محمد علی نایلی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.