Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی باورهای والدین در مورد فرزند پروری و مفهوم آنان از هوش کودکان با توجه به وضعیت تحصیلی والدین

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (15 صفحه - از 1 تا 15)

کلیدواژه ها :

تحصیلات والدین ،باورهای والدین ،فرزندپروری ،هوش کودکان

کلید واژه های ماشینی : والدین، هوش، کودکان، فرزندپروری، پرسشنامه باورهای فرزندپروری و هوش، باورهای والدین در مورد فرزند، پرسش، مورد فرزندپروری و هوش کودک، مقیاس، هوش کودکان

هدف اصلی این تحقیق، بررسی باورهای والدین در مورد فرزندپروری و هوش کودکان، در رابطه با میزان تحصیلات است.بدین منظور، 100 نفر از والدین شامل 72 مادر و 28 پدر با تحصیلات متفاوت که فرزندان آنان در کلاس اول بودند؛در این تحقیق شرکت نمودند.این والدین به پرسش‌های دو پرسشنامه باورهای فرزندپروری و هوش پاسخ دادند.در این تحقیق، دو پرسش مطرح بود.1.آیا والدین با تحصیلات متفاوت در میزان اهمیتی که برای فرزندپروری قایل هستند، تفاوت دارند؟2.آیا والدین با میزان تحصیلات متفاوت در باورهای خود درباره هوش فرزندان، تفاوت دارند؟نتایج مربوط به پرسش اول نشان داد که سه گروه والدین با تحصیلات راهنمایی و کمتر، دیپلم و کاردانی یا بالاتر، از نظر باورهای مربوط به فرزندپروری تفاوتی ندارند.هم‌چنین نتایج مربوط به پرسش دو نشان داد که از نظر باورهای کلی، در مورد هوش فرزند(کل باورهای هوشی)، والدین دارای دیپلم نسبت به والدین دارای کاردانی یا بالاتر، در سطح بالاتری قرار داشتند(05/0 P) ، اما با والدین دارای تحصیلات راهنمایی یا کمتر تفاوتی نداشتند.در ضمن نتایج تحلیل زیر مقیاس‌های هوش نشان داد که والدین دارای دیپلم در رابطه با باورهای انگیزش تحصیلی فرزند، یعنی زیر مقیاس ششم هوش، نسبت به والدین دارای کاردانی و بالاتر، در سطح بالاتری قرار داشتند(01/0- P) .هم‌چنین والدین دارای تحصیلات راهنمایی یا کمتر، در این زیر مقیاس، نسبت به والدین دارای کاردانی یا بالاتر در سطح بالاتری قرار داشتند(38%- P) .

خلاصه ماشینی:

"کوهن(1969)معتقد است که الف:عناصر درون زمینه فرهنگی والدین، ا هداف و ارزش‌هایی را که آنان برای فرزندان خود دارند تحت تأثیر قرار می‌دهند ب:این ارزش‌ها منجر به تفاوت‌هایی در فرزندپروری خواهد شد ج:تفاوت در نوع رفتارهای والدین سرانجام به تفاوت در عملکرد کودک خواهد شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 5:نتایج تحلیل مانوای تأثیر تحصیلات والدین بر باورهای آنان در مورد فرزندپروری و هوش کودک*تفاوت معنی‌دارجدول 6:مقایسه‌های زوجی‌ (DSL) باورهای مربوط به انگیزش تحصیلی فرزند در سه گروه تحصیلی والدین*تفاوت معنی‌دارچنان‌چه در جدول 6 و نمودار 2 مشاهده می‌شود، بین والدین با تحصیلات راهنمایی یا کمتر و دیپلم تفاوتی از لحاظ باورهای هوشی(زیرمقیاس 6)وجود ندارد ولی گروه‌های رهنمایی یا کمتر و دیپلم نسبت به کاردانی و بالاتر، از لحاظ این باورها در سطح بالاتری قرار دارند(38% ?P) . شاید یکی از دلایلی که والدین با تحصیلات بالاتر، از باورهای کمتری در خصوص انگیزش تحصیلی فرزند خود نسبت به والدین با تحصیلات دیپلم و پایین‌تر برخوردار هستند، این باشد که این والدین به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن تحصیلات نمی تواند فرد را به اهداف تعیین شده به خصوص اهداف اقتصادی برساند؛زیرا احتمالا این امر در مورد بسیاری از ایشان صادق بوده است، پس چنین والدینی دیگر خود انگیزه‌ای برای ترغیب و تشویق نمودن فرزندان خود، در پیشرفت تحصیلی نشان نمی‌دهند. یادداشت‌هامنابع(به تصویر صفحه مراجعه شود)پیوست‌هاپیوست شماره یک:باورهای فرزندپروریوالدین گرامی!از شما تقاضا می‌شود، در مورد میزان اهمیت این نکته که والدین، باید چه چیزهای مختلفی را با کودکان کلاس اولی خود انجام دهند، فکر کنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.