خلاصه ماشینی:
"مشاور باید در برابر تمامی واکنشها از سوی دانشآموز آمادگی داشته باشد حتی اگر این واکنش در قالب بد و بیراه به او باشد، نباید اظهار تعجب کند.
برای نمونه مشاور از وی میپرسد«مایلی اول در مورد کدام موضوع صحبت کنیم؟»بدین صورت دانشآموز احساس میکند مشاور سوگیری خاصی ندارد و وی حق انتخاب دارد.
9. زیاد صحبت کردن مشاور نیز یک مانع ایجاد ارتباط است.
وقتی مشاور زیاد صحبت کند وهر سکوتی را پر کند در ارتباط مانع ایجاد کرده است.
از دیگر موانع ایجاد ارتباط،بلند صحبت کردن مشاور و لحن والدانه یا آموزشی او است.
مانع دیگر در ایجاد ارتباط بیتفاوتی مشاور نسبت به مسئولیتپذیری دانشآموز است.
به عنوان نمونه اگر مشاور بگوید:«من میدانم تو دانشآموز خوبی هستی و معلمها میگفتند همیشه مشقهایت را مینوشتی!چرا اینکار را نکردی؟این طرز بیان یک مانع ارتباطی است.
این عبارتها به برقراری ارتباط مؤثر بین مشاور و دانشآموز آسیب وارد میکند(یوسفی لویه،1386)."