چکیده:
یادگیری هر زبانی به ما کمک میکند که با فرهنگ دیگری آشنا شویم.زیرا آموزش زبان تنها به آموزش قواعد گرامی محدود نیست و در واقع آموزشهای فرهنگی ابزار بسیار مهمی در آموزش زبان است.معمولا زبانآموزانی که زبان خارجی را در محیط خارجی فرا نمیگیرند،همیشه با مشگل«کاربرد»زبان مواجه هستند؛چرا که یادگیری آنها فقط به آموزشهای گرامری زبان محدود میشود در صورتی که اگر با فرهنگ کشوری آشنا نباشیم،در مکالمات روزمره دچار مشکلات بسیاری میشویم. زبانآموزان ایرانی نیز زبان خارجی را در کشوری آموزش میبینند که تفاوت فرهنگی زیادی با کشور آن زبان دارد.آموزش قواعد گرامری بسیار ملموس است و آموزش مسائل فرهنگی همیشه در درجهی دوم اهمیت بوده است.ولی تمام روشهای آموزش زبان سرشار از عناصر بینفرهنگی هستند و شناخته و نحوهی آموزش این عناصر فرهنگی بر عهدهی استاد است؛زیرا زبان و فرهنگ جز لاینفک یکدیگرند.و آموزش فرهنگ نیز هیچگاه جدا از مسائل بین فرهنگی آن نیست. این تحقیق به بررسی عناصر فرهنگی یکی از روشهای آموزش زبان فرانسه در ایران به نام متد«کامپوس» پرداخته است.آموزش فرهنگ نمیتواند از محتوای بینفرهنگیاش جدا باشد.آموزش مسائل بینفرهنگی به زبانآموز فرصت میدهد،کلیشهها و فرهنگهای متفاوت زبان مقصد را یاد بگیرد و آنها را با فرهنگ خودش مقایسه کند.در این بین،بعضی از مسائل بینفرهنگی مانعی برای آموزش زبان میشوند،زیرا گاهی تفاوتهای زیادی بین دو فرهنگ وجود دارد. در این تحقیق ما تلاش کردیم که بدانیم،چه اندازه عناصر فرهنگی و بینفرهنگی روش آموزشی کامپوس میتواند مانعی برای آموزش زبان نزد زبانآموزان ایرانی بشود و آیا این روش،زبانآموز ایرانی را برای یادگیری هر چه بهتر زبان ترغیب میکند.
خلاصه ماشینی:
"زبانآموزان ایرانی نیز زبان خارجی را در کشوری آموزش میبینند که تفاوت فرهنگی زیادی با کشور آن زبان دارد.
و آموزش فرهنگ نیز هیچگاه جدا از مسائل بین فرهنگی آن نیست.
این تحقیق به بررسی عناصر فرهنگی یکی از روشهای آموزش زبان فرانسه در ایران به نام متد«کامپوس» پرداخته است.
آموزش مسائل بینفرهنگی به زبانآموز فرصت میدهد،کلیشهها و فرهنگهای متفاوت زبان مقصد را یاد بگیرد و آنها را با فرهنگ خودش مقایسه کند.
در این بین،بعضی از مسائل بینفرهنگی مانعی برای آموزش زبان میشوند،زیرا گاهی تفاوتهای زیادی بین دو فرهنگ وجود دارد.
در این تحقیق ما تلاش کردیم که بدانیم،چه اندازه عناصر فرهنگی و بینفرهنگی روش آموزشی کامپوس میتواند مانعی برای آموزش زبان نزد زبانآموزان ایرانی بشود و آیا این روش،زبانآموز ایرانی را برای یادگیری هر چه بهتر زبان ترغیب میکند."