چکیده:
سنجش ابزاری است برای برخورداری از تاثیرات مفید روشهای گوناگون آموزش و همچنین،یافتن وسیلهای مناسب برای سنجش میزان فراگیری زبانآموزان.در طول چند سال اخیر بر اهمیت«خودسنجی»تأکید بسیاری شده است.محققان بر این باورند که در زمینه یادگیری زبان یکی از مشکلات یادگیری،آگاه نبودن از آنهاست.همان طور که«دورنیه»(2001)تأکید میکند خودسنجی موجب میشود که فراگیران زبان به اشتباهات خود پی برده و در امر یادگیری خود،فعالانه شرکت داشته باشند.در نتیجه موفقیت آنها را به همراه خواهد داشت. خودسنجی،فراگیران را خودگردان و مستقل مینماید.درواقع خودسنجی روشی است برای جمعآوری،تحلیل و تفسیر اطلاعات جهت تصمیمگیری در مورد کنشهای دانشآموزان.معلمان میتوانند نقش مهمی در کمک به زبانآموزان در سنجش تواناییهای خود و ارتقا آنها داشته باشند.و از سنجش برای تشخیص مشکلات دانشآموزان استفاده کنند و بازخورد مناسبی در مورد کنشهای فراگیران به آنها بدهند و براساس برنامههای آموزشی خود را برنامهریزی کنند.به همین منظور،این مقاله ابتدا به بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه میپردازد و سپس برای بالا بردن آگاهی فراگیران از اشتباهات خود و استفاده از روش خودسنجی در کلاس،راهکارهایی را به معلمان ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
"محققان بر این باورند که در زمینه یادگیری زبان یکی از مشکلات یادگیری،آگاه نبودن از آنهاست.
همان طور که«دورنیه»(1002)تأکید میکند خودسنجی موجب میشود که فراگیران زبان به اشتباهات خود پی برده و در امر یادگیری خود،فعالانه شرکت داشته باشند.
درواقع خودسنجی روشی است برای جمعآوری،تحلیل و تفسیر اطلاعات جهت تصمیمگیری در مورد کنشهای دانشآموزان.
معلمان میتوانند نقش مهمی در کمک به زبانآموزان در سنجش تواناییهای خود و ارتقا آنها داشته باشند.
و از سنجش برای تشخیص مشکلات دانشآموزان استفاده کنند و بازخورد مناسبی در مورد کنشهای فراگیران به آنها بدهند و براساس برنامههای آموزشی خود را برنامهریزی کنند.
به همین منظور،این مقاله ابتدا به بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه میپردازد و سپس برای بالا بردن آگاهی فراگیران از اشتباهات خود و استفاده از روش خودسنجی در کلاس،راهکارهایی را به معلمان ارائه میدهد."