Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی هنجارهای رفتار اجتماعی در دانش آموزان پایه اول و سوم راهنمایی بر حسب جنس

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (17 صفحه - از 114 تا 130)

هدف از تحقیق حاضر شناسایی مجموعه ای از رفتارهای اجتماعی بر حسب پایه تحصیلی، جنس و تدارک مداخلاتی برای افزایش پاسخ های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی- رفتاری فاقد مهارت های اجتماعی است. به همین منظور 120 نفر از دانش آموزان مدارس شهرستان رفسنجان که در سال تحصیلی 76-75 مشغول به تحصیل بودند، به طور تصادفی انتخاب شدند. گروه نمونه شامل 60 دختر و60 پسر در دو پایه اول و سوم راهنمایی بودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه دو نفره «همتاسازی الگوها» انجام گرفت که از زمره ابتکارهای بم و لرد (1979) است. داده ها براساس تحلیل چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان می دهد که تفاوت بین هنجارهای رفتار اجتماعی از نظر دختران و پسران از لحاظ آماری معنا داراست. به طوری که دختران رفتارهایی را انتخاب کرده اند که بیشتر موجب تایید از طرف دیگران می شود. در حالی که پسران رفتارهایی را بر گزیده اند که نشان دهنده تمایل به دوستی با کسانی است که آنها را بیشتر از نظر فکری همراهی می کنند. همچنین پایه تحصیلی عامل مهمی در تفاوت بین هنجارهای رفتار اجتماعی دختران و پسران بوده است. درضمن محدودیت ها و پیشنهادها در پایان مقاله ارائه شده اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.