Skip to main content
فهرست مقالات

خشونت کلامی از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول و سوم مدارس راهنمایی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

زمستان 1383 - شماره 14 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (23 صفحه - از 7 تا 29)

مقاله حاضر به بررسی فراوانی و علل پدیده خشونت کلامی در مدارس راهنمایی شهر تهران و واکنش مسئولین مدرسه در مقابل این پدیده از نظر دانش آموزان می پردازد. نمونه مورد مطالعه شامل 498 نفر از دانش آموزان دختر و پسر است . یافته ها نشان داد که خشونت کلامی از سوی دانش آموزان نسبت به یکدیگر و از سوی معلمان و سایر مسئولین مدرسه نسبت به آنها از فراوانی بالا و قابل توجهی برخوردار است . میزان خشونت در مدارس پسرانه به مراتب بیش از مدارس دخترانه است و پسران بیش از دختران خشم خود را با خشونت کلامی و بدنی نشان می دهند. دانش آموزان مهمترین عوامل پدیدآورنده خشونت کلامی در مدرسه را ویژگیهای فردی دانش آموز، افت تحصیلی، ناتوانی درسی و حجم زیاد کتب درسی می دانند.آنها ویژگیهای فردی معلمان ، شلوغ بودن و جو نامناسب کلاس را موجب خشونت معلمان به دانش آموزان ذکر کرده اند. پسران حقوق و در آمد کم معلم را نیز از جمله عوامل موثر در خشونت کلامی وی می دانند. دانش آموزان مواخذه هر دو طرف دعوا، احضار اولیا به مدرسه و کم کردن نمره انضباط را به عنوان واکنش های مسئولین مدرسه در برابر خشونت کلامی دانش آموزان نام برده اند به اعتقاد آنها مسئولین مدرسه معمولا به شکایات آنها در مقابل خشونت کلامی معلمان اعتنایی نمی کنند یا به هر حال حق را به معلم می دهند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.