Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد مدل همخوانی فرد- محیط در استرس معلمان تبریز و بازتابهای آن در عوارض جسمی و روانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (16 صفحه - از 62 تا 77)

استرس براساس دیدگاههای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است؛ یکی از این دیدگاهها مدل همخوانی فرد - محیط است، که از مهمترین دیدگاههای موجود می باشد هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه مدل ناهمخانی فرد - محیط با استرس و بازتابهای آن به صورت عوارض جسمی و روانی می باشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 986 نفر (۶56 زن 330 مرد) با میانگین سنی 37.46 و سابقه خدمت 16.84 سال می باشند، که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ازبین معلمان مقاطع مختلف تحصیلی چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب شده اند. بعلاوه مدیران مدارس انتخابی نیز 196 پرسشنامه برای معلمان در این رابطه تکمیل کردند. ابزار پژوهش در د بخش کلی پرسشنامه مسئولان که به بررسی همخوانی فرد - محیط ذهنی و پرشنامه مسولان که به بررسی همخوانی فرد - محیط عینی می پردازد، بوده است. همچنین پرسشنامه معلمان شامل سوالاتی درباره استرس و عوارض جسمی و روانی ناشی از آن نیز می باشد. نتایج حاصله حاکی از آن است که بین عوامل دموگرافیک از قبیل جنسیت، نوع مدرسه، تحصیلات، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل، سن، سابقه خدمت میزان ساعات تدریس هفتگی و میزان حقوق با فشار روانی و عوارض فشار روانی روابط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج بیان می کنند که ناهمخوانی معلمان با محیط شغلی تاثیر قابل ملاحظه ای روی فشار روانی و عوارض جسمی و روانی آنان دارد و علاوه برآن، این بررسی نشان می دهد که اظهارات مدیران در مورد ناهمخوانی فردی - محیطی معلمان با اظهارات خود معلمان تفاوت بارزی داشته و دیدگاههای متفاوتی در این زمینه موجود است

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.