چکیده:
فن آوری و دانش فنی در تولید کالاهای صنعتی نقش عمده ای را ایفا می کند و نیروی کاری که از سطح دانش فنی و آموزش بیشتری برخوردرار باشد، قادر است در چرخه تولید پویایی و تحول تکنولوژیک ایجاد کرده، سبب زایش ظرفیت تولید صادرات و توان رقابت در بازارهای بین المللی شود. مقاله حاضر، در پی آن است که تاثیر آموزش عالی را بر عرضه صادرات صنعتی مورد بررسی قرار دهد و به آزمون این فرضیه بپردازد که آموزش عالی در بلند مدت بر عرضه صادرات صنعتی ایران اثر مثبت دارد. برای این منظور، با ارائه یک چارچوب نظری و با استفاده از روش یوهانسن - جوسیلیوس و مکانیسم تصحیح - خطا به ترتیب، روابط بلند مدت و کوتاه مدت عرضه صادرات صنعتی ایران برآورد می شود. نتایج کسب شده فرضیه فوق را به ویژه در بلند مدت تایید میکند. بدین منظور، ضریب برآورد شده آموزش عالی در الگوی بلند مدت بیانگر انعطاف پذیری بالای صادرات صنعتی نسبت به آموزش است، حال آنکه، این نوع آموزش در کوتاه مدت تاثیر معنیداری روی متغیر صادرات نداشته است. آمار و اطلاعات مورد استفاده از منابع آماری معتبر، برای دوره زمانی 1345-1378 به دست آمده اند.
Technology and scientific knowledge developed by higher education play imperative role in the production process of manufacturing goods. Labor forces، in a higher level of education، are able to cause technological changes by which significant rises are occurred in commodity exporting capacity and competitive ability in international markets.
The present paper investigates the impact of higher education on Iran’s manufacturing exports، and it tests the hypothesis that improvement in higher education، particularly in long run، can influence positively the non-oil export supply. Specifying an empirical framework and then using data for the period 1966–1999، we employ the Johansen – Juselius co-integration method and Error Correction Model (ECM) to estimate، respectively، long-run and short-run determinants of Iran’s manufacturing export supply. Overall، estimation results obtained reveal the fact that there is a substantial significant flexibility of higher education coefficient in the long-run export model، whereas the correspondent short-run coefficient is not statistically significant. The implication is that the policy makers should consider enhancement in higher education as the human capital role in the promotion of Iranian non-oil exports.
خلاصه ماشینی:
"صلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران/شماره /16پاییز /1382صفحات 22-1 اثرات بلندمدت و کوتاهمدت آموزش عالی بر عرضهصاردات صنعتی ایران دکتر سید کمیل طیبی* شیرین اربابیان** تاریخ ارسال:1382/3/4 تاریخ پذیرش:1382/6/31 کیده {IBفنآموری و دانش فنی در تولید کالاهای صنعتی نقش عمدهای را ایفا میکند و نیروی کاری که از سطح دانش فنیو آموزش بیشتری برخوردار باشد،قادر است در چرخه تولید پویایی و تحول تکنولوژیک ایجاد کرده،سبب زایشظرفیت تولید صادرات و توان رقابت در بازارهای بین المللی شود.
بنابراین،با الهام از مطالعات مذکور و چگونگی تأثیرگذاری هریک از متغیرها،الگوی استوکاستیک عرضهصادرات صنعتی به صورت زیر قابل تصریح است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)که در آن:(به تصویر صفحه مراجعه شود) LXNIRt ،لگاریتم صادرات صنعتی(به قیمت ثابت سال 1361)1در زمان t LYIt ،لگاریتم ارزشافزوده بخش صنعت(به قیمت ثابت سال 1361)در زمان t LCOt ،لگاریتم مصرف بخش خصوصی(به قیمت ثابت سال 1361)در زمان t LEFt ،لگاریتم نرخ ارز مؤثر صادراتی(برمبنای واحدهای ریال به ازای یک دلار آمریکا)در زمان t LPIt ،لگاریتم شاخص قیمت نسبی صادراتی(شاخص قیمت کالاهای صادراتی صنعتی تقسیم بر شاخصقیمت کالاهای تولید و مصرفشده داخلی در بخش صنعت براساس قیمتهای ثابت سال 1361)در زمان t LHIt ،لگاریتم شاخص سرمایه انسانی(نسبت شاغلان دارای تحصیلات عالی به کل شاغلان در بخشصنعت) Ut ،جزء استوکلاستیک عامل اخلال در زمان t انتخاب LHI بدین دلیل است که بتوان شاخص دقیقتری از سرمایه انسانی در بخش صنعت کشورشناساییی کرد به گونهای که بهطور بالقوه عامل تغییر و نوآوری در فرایند تولید قرار بگیرد و نمایانگرمهارت و توانایی بیشتر افراد باشد.
ضرایب بلندمدت در الگوی برآوردشده صادرات صنعتی(به تصویر صفحه مراجعه شود)منبع:یافتههای پژوهشدر جدول(7)ملاحظه میشود که با استفاده از آزمون نسبت حد اکثر درستنمایی(آزمون LR )،معنیدار بودن هریک از ضرایب برآوردشدۀ بردار همانباشتهکننده که رابطه تعادلی میان متغیرهایالگو را در بلندمدت نشان میدهد،مورد تأیید قرار گرفته است."