چکیده:
در این مقاله، چگونگی تاثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی، با در نظر گرفتن توزیع آموزش، به معنی میزان پراکندگی سالهای تحصیل در بین شاغلان، برای ایران مورد بررسی قرار میگیرد و نشان داده میشود که با وارد کردن این متغیر، قدرت توضیحدهی رابطه تخمین زده شده به میزان قابل توجهی بهبود پیدا میکند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که با افزایش پراکندگی سالهای تحصیل شاغلان، رشد اقتصادی کاهش پیدا میکند؛ لذا، تمرکز بر ارتقای سطح تحصیلی شاغلان در سطوح ابتدایی و راهنمایی به جای آموزش عالی، منجر به افزایش رشد اقتصادی خواهد شد.
Economic theory suggests a causal and positive relationship between human capital and economic growth. Empirical findings، however، report an insignificant and even negative relationship between the two، for many cases. This has been explained by some researchers as a result of neglecting the educational distribution of labour force. In this paper، the significance of this explanation has been examined for the case of Iran. We have shown that، while the relationship between human capital and economic growth is significant and positive، it is statistically improved when the educational distribution of labour force is added to the model.
According to our findings، policy should give more priority to primary and secondary education as opposed to higher education.
خلاصه ماشینی:
"Pritchett,Islam,Lau,Jemison and Louat.
در این مقاله،چگونگی تأثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی با در نظر گرفتن توزیع آموزش به معنی میزان پراکندگیسالهای تحصیل در بین شاغلان،برای ایران مورد بررسی قرار میگیرد و نشان داده میشود که با واردکردن این متغیر،قدرت توضیحدهی و مشخصههای آماری رابطه تخمین زده شده،به میزان قابلتوجهی بهبود پیدا میکند.
در اینصورت،معادله(2)به صورت زیر خلاصه خواهد شد: (3)(به تصویر صفحه مراجعه شود)در این مقاله سعی خواهیم کرد که با مبنا قرار دادن رابطه(3)در برآورد رشد اقتصادی،افزون برمتغیرهای سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی،متغیر توزیع آموزش را نیز وارد الگو کرده و رشد را یکبار بدون در نظر گرفتن این متغیر و بار دیگر با لحاظ کردن آن برای کشور ایران برآورد کرده و نتایج بهدست آمده را مورد ارزیابی قرار دهیم.
توماس،ونگ و فن1(2000)،برای اندازهگیری ضریبجینی آموزش که نشاندهنده توزیع آموزشدر بین سطوح مختلف آموزشی است،معادله زیر را ارائه میکنند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) GINI ،ضریبجینی تحصیلات EDU ،متوسط سالهای تحصیل Pj,Pi ،نسبت جمعیتی که یک سطح مشخص از تحصیلات را طی کردهاند yj,yi ،سالهای تحصیلات در سطوح آموزشی مختلف n ،تعداد گروههای تحصیلی در اطلاعات مورد استفاده رابطه ارائه شده برای ضریبجینی آموزش را برای یازده گروه تحصیلی انتخاب شده(بیسواد،تحصیلات ابتدایی ناتمام،تحصیلات ابتدایی کامل،تحصیلات راهنمایی ناتمام،تحصیلات راهنماییکامل،تحصیلات متوسط ناتمام،تحصیلات متوسطه کامل،فوقدیپلم،کارشناسی،کارشناسی ارشد ودکتری)محاسبه میکنیم.
Does Human Capital Matter for Growth in OECD Countries?Evidence from Pooled Mean- Group Estimates;OECD,Economics Department.
The Role of Human Capital in Economic Development:Evidence from Cross National Aggregate Data.
Human Capital Inequality and Economic Growth:Some New Evidence."