Skip to main content
فهرست مقالات

تجارت درون صنعت ایران با چین؛ نگاهی نو

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1385 - شماره 26 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (20 صفحه - از 81 تا 100)

کلیدواژه ها : تجارت درون صنعت ،روش نوع تجارت ،تجارت درون صنعت عمودی ،تجارت درون صنعت افقی ،تجارت دو طرفه

کلید واژه های ماشینی : تجارت درون صنعت ،تجارت ،صنعت ،تجارت درون صنعت ایران ،تجارت درون صنعت عمودی ،شاخص تجارت درون صنعت ،درون صنعت ایران با چین ،صادرات ،چین ،واردات ،تجارت درون صنعت افقی ،ایران ،تمایز ،صادرات و واردات ،شاخص تجارت درون صنعت عمودی ،شاخص تجارت درون صنعت ایران ،طرفه ،سهم تجارت درون صنعت عمودی ،شاخص ،تجارت درون صنعت میان ایران ،کیفیت ،تجارت درون صنعت سهم ،واردات صنعت ام در کشور ،صنعت ایران با چین بررسی ،صادرات صنعت ام در کشور ،میزان تجارت درون صنعت ،محاسبه شاخص تجارت درون صنعت ،تولید ،محاسبه تجارت درون صنعت ،شاخص گروبل

در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش نوع تجارت، تجارت درون صنعت ایران با چین بررسی شود. در این روش، کیفیت و تمایز کالاها بررسی می شوند و از سوی دیگر، این رابطه صرفا در مورد روابط تجاری دو طرفه مد نظر قرار می گیرد. این امر باعث می شود تا نتایج به دست آمده از این طریق دیگر دارای تورشهایی مانند تورش جغرافیایی یا بخشی، نباشند. در این باره از داده های تجارت در سطح چهار رقمی SITC در سالهای 1997 تا 2000، استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان می دهد که تجارت درون صنعت سهم بسیار اندکی از تجارت ایران با چین را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، سهم عمده به تجارت درون صنعت عمودی ـ و نه افقی ـ تعلق داشته است. این امر از یک سو نشان می دهد که فشار رقابتی بر کالاهای ایرانی اندک بوده است، و از سوی دیگر، این شاخص نشان می دهد که سهم عمده تجارت درون صنعت، در زمینه مواد اولیه تولید و از کالاهای با کیفیت پایین تشکیل شده است که می توان با اندکی بالا بردن کیفیت کالاهای صادراتی ایران، قدرت رقابتی کالاهای ایرانی را افزایش داد. همچنین، اندک بودن شاخص تجارت درون صنعت در گروه کالاهای به دست آمده حاکی از بالا بودن امکان بروز بیکاری در این صنایع ـ در صورت آزاد سازی تجاری میان ایران و چین - در آینده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.