Skip to main content
فهرست مقالات

امپریالیسم و تخریب فرهنگی- اقتصادی در جهان سوم

نویسنده:

(50 صفحه - از 63 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : امپریالیسم، اقتصادی، مستعمرات، استعمار، سرمایه، شوروی، جهان، صنعتی، اقمار، سیاسی، فرهنگی، جهان سوم، اروپای، بازار، دولت، تولید، جنگ، کشورهای جهان سوم، بومی، مواد خام، امپریالیسم نو، نظارت، سرمایه‌داری، مردم، امپریالیستی، اتحاد شوروی، رشد، امپریالیسم و تخریب فرهنگی، کشورهای تابع اقتصادی، نظامی

خلاصه ماشینی: "نوع‌پرستی پر سر و صدای کمک امپریالسم نو در سالهای 59-1950 و حتی بعد، ساختگی است و در واقع پدیده کمک امپریالیستی از انگیزه‌ها خود خواسته‌ای ناشی می‌شود که هیچ ربطی به نوع‌پرستی ندارد یکی از دلایل استراتژیکی این کار که، ماهیت سیاسی-اجتماعی داشت، این بود که سرمایه انحصاری سنتی از نوع استعماری ذاتا قادر به حل مسئله جهانی استقرار شیوه سرمایه‌داری تولید در کشورهای جهان سوم که مورد علاقه حیاتی امپریالیسم است، نبود. زمانی هیأتها و به اصطلاح میسیونرهای مذهبی، ظاهرا برای ترویج مذهب در جوامع عقب افتاده مستعمراتی با سرمایه و پشتیبانی کشورهای متبوع خود، عازم کشورهای عقب مانده، یعنی مستعمرات می‌شدند تا فرهنگ غالب خود را که در حقیقت فرهنگی قالب‌ریزی شده برای تحمیق مردم بود، به کار گیرند؛و کشورهای امپریالیستی، چه سرمایه‌داری و چه سوسیالیستی، جوانان، بویژه نوجوانان کشورهای تحت اشغال اقتصادی و تسلیحاتی خود را، به کشور خود فرا می‌خوانند تا در قالب کمک آموزشی، فرهنگ خود را به آنان تبلیغ کنند و به عبارت بهتر فرهنگ خود را به آنان تزریق نمایند، که نمونه بارز آن را هم در مورد افغانستان شاهد بودیم که چگونه شوروی ظاهرا برای آموزش، جوانان و نوجوانان افغانی را به کشور خود فرا می‌خواند تا نحوه فرهنگ استعماری و امپریالیسم سوسیالیستی، و ایدئولوژیکی خود را در مغزهای ناشکفته آنان تزریق نماید، و یا برای بزرگداشت مبارزات ضد استعماری«پاتریس لومومبا»، دانشگاهی تأسیس می‌کند به نام وی، در جلب و جذب نیروی جوان و جوانان افریقایی برای تزریق فرهنگ سوسیالیستی خود که این نیز به نوبه خویش رقابتی است به اصطلاح فرهنگی با جامعه سرمایه‌داری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.