Skip to main content
فهرست مقالات

رگرسیون چند متغیره در علوم اجتماعی: آنالیز نمرات دانشجویان

نویسنده:

(22 صفحه - از 231 تا 252)

کلید واژه های ماشینی : ریاضیات پایه و مقدمات آمار، نمرات، رگرسیون، کامپیوتر، دانشجویان، نمره ریاضیات پایه و مقدمات، آمار، متغیری، علوم اجتماعی، نمرات ریاضیات پایه

خلاصه ماشینی:

"حال صورت کلی معادله رگرسیون چند متغیری را در نظر می‌گیریم و فهرست‌وار طرز محاسبه را گویا شده و آنگاه آن را در مورد این تحقیق انجام می‌دهیم، بنا بر این معادله رگرسیون عبارت است از: (1) مقدارو ضرایب b در این معادله باید محاسبه شود تا بتوان در صورت لزوم از طریق متغیرهای مستقل(Xها یعنی نمرات دانشجویان)متغیر وابسته (Y معدل دو سال آخر)مربوط به هر فرد را پیش‌بینی نمود. بنا بر این معادله کلی خط رگرسیون عبارت است از: با توجه به bهای محاسبه شده(علامت bها)ملاحظه می‌شود که اثر نمرات دروس ریاضیات پایه()، فارسی()، مقدمات جامعه شناسی‌، کلیات حقوق()، معارف اسلامی()، اصول سازمان و مدیریت()، اصول علم اقتصاد()، آمار در علوم اجتماعی()و جغرافیای انسانی در ایران()بر روی معدل دو سال آخر به طور مستقیم بوده در صورتی که نمرات سایر دروس چنین حالتی را ندارند. صورت کلی معادله همبستگی در دستگاه استاندارد عبارت است از: برای تحقیق مورد مطالعه مقادیر B با استفاده از کامپیوتر محاسبه گردیده: در این معادله، تمامی ضرایب(B)ها با هم قابل مقایسه هستند، و در آن‌از طرفی Bها تأثیر هر درس را به طور جدا از تأثیر دروس دیگر بر معدل دو سال آخر نشان می‌دهد. نمراتی که با معدل دو سال آخر تحصیلی(Y)با 95 درصد اطمینان معنی‌دار بودند عبارتند از:ریاضیات پایه()، مبانی جمعیت‌شناسی()، اصول سازمانهای مدیریت()و جغرافیای انسانی در ایران()، بدین دلیل برای نمرات این دروس جداگانه رگرسیون چند متغیری انجام گردیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.