خلاصه ماشینی:
ضرر و صدمهای بجز آنچه که در طریق تولید جنسی عایدش شده نصیبش نمیشود؟و هرگاه تازه چنین معجز زیستی حاصل شود اوضاع عمومی چگونه خواهد بود؟ بیشک علائم و آثار محرکه جنس که در قرون ماضی سبب پیشرفت صنایع و سایر شؤون تمدن شده ممکن است عینا توسط عوامل قوی دیگری تبدیل شوند.
و شاید توفیق زیادی در آزادی سازمان بشر حاصل شود و از گیر عقیدۀ جنگلی دیرینه که بر قوای روحی و دفاعی مرد و زن مسلط بود آزاد گردد.
آنوقت بشری که از این قیود آزاد شود بطور وضوح ممکن است با کمترین زحمت یا اکراهی آرزوهای علمی و اجتماعی و مذهبی بشریت را قبول نماید.
بنابراین آیا ممکن است که اینگونه افکاریک ه در تحت تأثیر متدینین قدیم که اختیارا تجرد و رهبانیت را قبول کردهاند کمک بزرگی برای تمدن و ملکات فاضله و مدنیت عالی باشد؟!
مهر مادر مادری پیر و پریشاناحوال#عمر او بود فزون از پنجاه زن بیشوهر و از حاصل عمر#یک پسر داشت شرور و بدخواه روز و شب در پی او باشی خویش#بیخبر از شرف و عزت و جاه دیده بود او ببر مادر پیر#یک گره بستۀ زر گاهبگاه شبی آمد که ستاند آن زر#بکند صرف عملهای تباه مادر از دادن زر کرد ابا#گفت رورو که گناهست گناه این ذخیره است مرا ای فرزند#بهر دامادیت انشاء اللّه حمله آورد پسر تا گیرد#آن گره بستۀ زر خواهنخواه مادر از جور پسر شیوم کرد#بود از چاره چو دستش کوتاه پسر افشرد گلوی مادر#سخت چندانکه رخش گشت سیاه نیمهجان پیکر مادر بگرفت#بر سر دوش،بیفتاد براه برد در چاه عمیقی افکند#کز جنایت نشود کس آگاه شد سرازیر پس از واقعه او#تا نماید به ته چاه نگاه از ته چاه بگوشش آمد#نالۀزار حزینی ناگاه آخرین گفتۀ مادر این بود:#«آه فرزند نیفتی در چاه!!!» «یحیی دولتآبادی»