Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت سردبیر

نویسنده:

(12 صفحه - از 1 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، ادبیات، پژوهش، شعر، سیاسی، فارسی، ادیبان، زبان، آثار، آثار ادبی

خلاصه ماشینی:

"ما به مدد این پژوهش‌ها می‌توانیم آثار ادبی را بخوانیم، ولی مهم این است که چرا باید آن آثار را بخوانیم؟اگر غرض یاد گرفتن لغات و تعبیرات و ترکیبات قواعد دستوری است، آنها را کم و بیش استخراج کرده‌اند و اگر آن آثار چیزی ورای این گردآورده‌ها دارد، آن چیست؟ بیست و چند سال پیش، یکی از نویسندگان نوشت که آثار مولوی و نظامی مشتی افسانه و داستان اروتیک(شهوانی جنسی)است و پیشنهاد کرد که لغات و اصطلاحات و تعبیرات و ترکیبات لفظی مثنوی و خمسه را استخراج کنند و آن آثار را دور بریزند. یعنی لیلی و مجنون را همان‌طور می‌خوانند و می‌آموزند که کتاب‌های الفیه ابن مالک و منظومه حکمت حاج ملا هادی سبزواری تعلیم می‌شود و نمی‌دانم آیا در هیچ کلاس درسی، تمام لیلی و مجنون نظامی را خوانده و به کلیت و وحدت آن پرداخته‌اند یا نه؟اگر دو فهرست موازی درست کنیم و در یکی، نام و عنوان گزارش قرائت آثار بزرگ ادبی و در دیگری، عنوان کتاب‌هایی را که در شرح لغات و حل مشکل عبارات نوشته شده است، بیاوریم؛فهرست دوم هر چه باشد، مسلما فهرست اول خالی و ناچیز است. اگر این اشارات وجهی داشته باشد، پژوهشگاه علوم انسانی که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات ادبی و فرهنگی کشور است و همچنین دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی باید مهیا شوند تا دامنه نظر خود را وسعت دهند و بی‌آنکه از پژوهش‌های موجود نظر برگیرند، به امکان برقراری نسبت دیگر با شعر و ادب و به طور کلی با مآثر گذشته بیندیشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.