Skip to main content
فهرست مقالات

انگشتری و کاربردهای آن

نویسنده:

(12 صفحه - از 193 تا 204)

کلید واژه های ماشینی : انگشتری ،انگشت ،نگین ،مهر ،حضرت سلیمان ،کاربردهای ،عمر خیام ،جمشید ،خاتم ،تاریخ ،داستان ،عثمان ،سلیمان و انگشتری سلیمان ،فرهنگ ،حضرت سلیمان باز ،کار ،حلقه انگشتری داخل انگشت ،نامه‌های پادشاهان بدو مهر ،بدو ،تاریخ بیهقی ،دست راست ،تهران ،نقش ،ابو بکر ،استفاده ،عبد الحی ،گرد ،بن ضحاک گردیزی ،بایسته انگشت ،دست چپ

خلاصه ماشینی:

"چو دژبان چنین گفته‌ها را شنید همان مهر انگشتری را بدید همان گه در دژ گشادند باز بدید آشکارا، ندانست راز (فردوسی 1314:ص 1481) ناگفته نماند که در گذشته، با نبودن عکس و تصاویر دقیق از بزرگان و سران کشورها، اغلب چگونگی چهره آنان بر دشمنان دور و حتی نزدیک آنها پوشیده بود(این موارد در شاهنامه بسیار است، برای نمونه داستان(رستم و سهراب)و بنابراین، بردن انگشتری دشمن مقتول به اندازه سر او مهم بوده است؛چه اگر شخص کشته نشده بود محال بود که انگشتری از دست او خارج شده باشد. »(بیهقی 1368:ص ص 279 و 280)صائب می‌گوید و چه درست که: هر که لب بست از سخن با او کسی را کار نیست مهر خاموشی کم از انگشتر زنهار نیست (احمد گلچین معانی 1364:ذیل انگشتری زنهار) انگشتر فرمان:از موارد دیگر استفاده از انگشتر در گذشته، زمانی بوده است که کسی را بر کاری منصوب می‌کردند. »(عمر خیام 1321:ص 26)و چون این خبر به حضرت ختمی مرتبت رسید که«ایشان نا[مه‌]بی‌مهر و بی‌نام خداوند نامه نپذیرند، پیغامبر-علیه السلام-زرگری را از زرگران مدینه بفرمود تا او را انگشتری ساخت از سیم و آن نگین حبشه بر وی نشاند و بر آن بنوشت«محمد رسول الله»به سه سطر؛یکی محمد و دیگر رسول و سه دیگر الله. اما نقش نگین چهار خلیفه راشدین، بر اساس آنچه در زین الاخبار آمده، عبارت بوده است از:ابو بکر:نعم القادر الله؛عمر بن الخطاب: کفی بالموت واعظا یا عمر؛عثمان:(آمنت)بالذی خلق فسوی؛علی بن ابی طالب(ع):الملک‌ الحق(عبد الحی بن ضحاک گردیزی 1347:ص 46) از همان اوان اسلام و رایج شدن انگشتری در میان مسلمانان، اختلاف نظر پیدا شد در مورد این که انگشتر را باید به کدام دست کرد، دست چپ یا دست راست؟مطابق نقل قول‌هایی از صاحبنظران معتبر، حضرت ختمی مرتبت، انگشتر را گاه در دست چپ و گاهی در دست راست می‌کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.