Skip to main content
فهرست مقالات

وزن شعر پارتی

نویسنده:

مترجم:

(34 صفحه - از 277 تا 310)

کلید واژه های ماشینی : هجای ،شعر ،اوزان شعر پارتی ،وزنی ،ضرب‌آهنگ ،تکیه ،آهنگ ،تقطیع ،واژه ،پایه ،هجاهای بلند و هجاهای کوتاه ،هجای بلند ،هجاهای کوتاه ،زبان ،قواعد ،هجای بلند حامل ضرب‌آهنگ ،هجای سنگین ،هجای سبک ،حامل ضرب‌آهنگ ،تعداد هجاها ،ترکیبات ،حالات ،پایه‌های چهار هجایی ،ساختار وزن شعر در زبان ،هجای حامل ضرب‌آهنگ ،ضرب‌آهنگ با تکیه واژه ،وزن شعر در زبان ایرانی ،واژه‌های اصلی حامل تکیه ،روش ،زبان پارتی

خلاصه ماشینی:

"می‌شود و از واژه یونانی‌گرفته شده، واقعا بلند است؟بنابراین، می‌توان ویژگیهای پاره از نوعمیانگینرا به شیوه زیر خلاصه کرد:پاره از دو رکن(یا دو پایه) تشکیل می‌شود، که هر یک از این دو رکن به یک ضرف آهنگ بر یک هجای سنگین ختم می‌شوند و پیش از هجای حامل ضرب اهنگ، یک یا دو هجا که نوع آن تفاوت نمی‌کند و احتمالا یک هجای چهارم، که ضرورتا سبک است، می‌آید. احتمالا باید وجود این نوع پایه را در پاره‌های زیر نیز مشخص کرد:در این پاره به هیچ وجه نمی‌توان ضرب آهنگ را برضمیر man ، که در اینجا همانند ضمیر ملکی عمل می‌کند و واژه بعدی را تعین می‌بخشد، قرار داد؛همچنین، دشوار بتوان ضرب آهنگ را برقرار داد؛اگر امکان عدم انطباق ضرب آهنگ بر تکیه را بپذیریم، می‌توان به تقطیع این پاره از روش دیگر، یعنی به وجود یک ضرب آهنگ بر نخستین هجای دومین واژه اصلی اندیشید. آیا بهتر نیست وقتی که موضوع یک ساخت فعلی شخصی در میان است، هجای آخر را بی‌تکیه فرض کرد:فرضی که چند هم دور از واقعیت نیست؟ 4- اکنون می‌توان قواعدی را که در پایان بخش 2 ذکر شد، با قواعد زیر تکمیل کرد: -در شرایط خاص یک پایه می‌تواند یک هجایی، پنج هجایی یا شش هجایی باشد، در پایه‌های پنج هجایی و شش هجایی بترتیب حداقل باید دو هجا یا سه هجا سبک باشند؛ -ضرب آهنگ (مربوط به نخستین پایه پاره) می‌توان بر هجای میانی واژه فرود آید؛ -هجای تکیه پذیر واژه، لزوما حامل ضرب اهنگ نخواهد بود؛ -پی‌بستها از نوع واژه‌های نواخت بر می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.