Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل پدیدار شناختی/ تأویل استعلایی پدیدار شناختی هوسرل

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 27 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : هوسرل ،تأویل ،استعلایی ،پدیدارشناختی ،توصیف پدیدارشناختی اندیشیدن متأملانه ،تجربه ،اندیشیدن ،کودک ،تأویل استعلایی پدیدار شناختی ،تأمل ،فاعل ،پدیدارشناسی ،نگرش ،توصیف ،حقیقت توصیف پدیدارشناختی اندیشیدن ،جهان ،موضوع ،اعتبار ،متأملانه ،ذهن ،توصیف هوسرل از تأویل ،تأویل استعلایی پدیدارشناختی ،ادعاهای هوسرل در مورد پدیدارشناسی ،کشف ،تأویل پدیدار شناختی ،واقعیاتی ،معنی ،تفاوت ،تفاوت پدیدارشناسی ،تأمل پدیدارشناختی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، آغاز کار چنین خواهد بود که آنچه را در قبل مسلم فرض کرده بودیم یا آنچه بیشتر از هر چیز آشنا به نظر می‌رسید مورد سؤال قرار دهیم و این مستلزم تغییر نگرش‌ (Einstellung) است. باید به جهان با دیدی تازه بنگریم اما این نگرش تازه که در حین انجام تأویل استعلایی-پدیدارشناختی پیدا می‌کنیم چیست؟در اینجا هوسرل اصطلاحات گوناگونی برای نشان دادن این نگرش تازه به خواننده بکار می‌برد:دیگر هیچ اعتباری برای «اعتقاد متداول به وجود آنچه تجربه می‌کنم»قایل نیستم. تنها در نگرش متأملانه است که آنچه را به واقع در تجربه به ما داده شده است و آنچه را که بررسی دقیق و نزدیک وجود آن را کشف می‌کند، آنچه مشاهده کننده به این تجربه به شکل تعبیر یا پیش بینی اضافه کرده است جدا می‌کنیم. توضیح در جای مجاز است که از جهان یا شرایط فعلی خود اطلاع داشته باشیم و در پی کشف آن باشیم که چرا در این حالتند؛اما وقتی از اندیشیدن به تأمل کردن می‌رسیم باید از قطعیتهای قبلی دست برداریم. جهان مفهوم قبلی، جای خود ار به تجربه‌های گسسته‌ای می‌دهد که به هیچ طرحی تسلیم نمی‌شود و اولین هدف او این خواهد بود که به مشاهدات واقعی توجه دقیق کند و در یابد که جامعه او در حقیقت چه جامعه‌ای است و در تجربیات قبلی او چه واقعیتی اصیل و چه چیزی صرفا تعبیر و فرض بوده است. بنابراین، تأمل همیشه در دو جهت امتداد پیدا می‌کند:وقتی بخواهم آن جنبه‌های تجربه را که بداهت اصیل دارند از جنبه هایی که صرفا فرض کرده ام چنینند متمایز کنم جهان در نسبت با من بررسی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.