Skip to main content
فهرست مقالات

انتقادی شدن پدیدار شناسی

مترجم:

نویسنده:

(44 صفحه - از 190 تا 233)

کلید واژه های ماشینی : هوسرل ،مرلوپونتی ،فلسفه ،پدیدارشناسی ،انتقادی ،تاریخی ،بحران ،استعلایی ،ادراک ،پدیدارشناختی ،تفکر ،جهان ،نگرش ،پرسش ،معرفت ،علم ،پدیدارشناسی ادراک ،تحویل ،نقد ،حقیقت ،فلسفه پدیدارشناختی ،مفهوم ،اروپایی ،بحران علوم اروپایی ،کلی ،نظریه ،پدیدارشناسی انتقادی ،زندگی ،آرای ،مسئله

خلاصه ماشینی:

"بی‌تردید تفاسیر مرلوپونتی از آرای هوسرل بری از ابهام نیست و ادعای او مبنی بر«دنباله‌روی طبیعی»از هوسرل نیز نیازمند تعدیل است؛ اما تحویل و جهتگیری کلی اندیشه او، دو نکته مهم را روشن می‌سازد:نخست آنکه پدیدارشناسی به منزله فلسفه‌ای زنده و پویا می‌تواند و باید به تفکر انتقادی و تاریخی نزدیک شود، و این نزدیکی نتیجه گریز ناپذیر تحقق برخی از غنی‌ترین توانهای بالقوه پدیدارشناسی و بسط ژرفترین بینشهای هوسرل است؛و دوم آنکه انتقادی-شدن‌ پدیدارشناسی باید با انتقاد از خود پدیدارشناسی و آرای مؤسس آن، ادموند هوسرل آغاز شود. به قول پل ریکور، «فلسفه‌ای مبتنی بر می‌اندیشم‌ (cogito) ، بر بازگشت ریشه‌ای به خود oge به منزله مؤسس کل وجود، چگونه می‌تواند به فلسفه تاریخ بپردازد؟» (به نقل از مقدمه دیویدکار، VIXXX)به عبارت دیگر، چگونه می‌توان اموری تجربی و اینجهانی، همچون تاریخ و یا حتی زندگی روزمره را مبنای تحلیلهای پدیدارشناختی از آگاهی ناب، ذهنیت استعلایی و ذوات(تحلیل ایدتیک)قرار داد؟پاسخ این سؤال در گروه روشن ساختن معنای تأمل تاریخی در نزد هوسرل است. هوسرل، در قسمت الف بخس سوم بحران که اساسا به بحث درباب زیست-جهان اختصاص دارد، نارضایتی خویش از راههای قبلی رسیدن به تعلیق(اپوخه)استعلایی را مطرح کرده، با انتقاد از آنچه خود«راه بس کوتاهتر دکارتی»می‌نامد، می‌گوید: اگر چه این راه، به اصطلاح با یک جهش به خود (ego) استعلایی می‌رسد، ولی این«خود»را بصورت امری ظاهرا تهی از محتوا در معرض دید قرار می‌دهد، زیرا در این راه از توضیحات مقدماتی خبری نیست؛بدین طریق، شخص در وهله نخست در نمی‌یابد که حاصل این کار چه بوده است، و به طریق اولی درک نخواهد کرد که چگونه با شروع از این‌[خود تو خالی‌]، نوع کاملا جدیدی از دانش بنیادین بدست آمده است که به لحاظ فلسفی اهمیتی تعیین کننده دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.