Skip to main content
فهرست مقالات

گرمابه باستانی ایران

نویسنده:

(16 صفحه - از 207 تا 222)

کلید واژه های ماشینی : گرمابه ،آب ،نسا ،شستشوی ،شست ،دینی ،بدن ،تطهیر ،آلودگی ،گناه ،آتش ،احکام ،زرتشتی ،ایران ،گرمابه باستانی ایران ،فقهی ،ناپاک ،فرهنگ ،حمام ،تطهیر بدن آلوده به نسا ،روان ،ریمنی ،زمین ،آبهای آلوده ،آبهای آلوده و زمینهای ناپاک ،آلوده ،فرهنگ ایرانیان باستان ،آب و آتش ،شستشوی بدن ،پرهیز

خلاصه ماشینی:

"از آن جمله است:پنداشته هدرونسا و ضرورت شرعی دور داشتن آنها از آب و زمین، گناه بودن آلودن آب و زمین و آتش، ناپاک گشتن آب و زمین بر اثر آمدن و جریان یافتن آب نسامند بر آنها، واجب بودن تطهیر بدن آلوده به نسا با آب پاک و نامناسب بودن آب ناپاک برای پاک شدن بدن، روشهای ویژه شستشوی بدن و غسل، و نیز این حکم اصلی و نخستین که تابش آفتاب شیوه و راه نهایی برای زدایش ناپاکی هدر و نساست؛در«ژرف ساخت» 1 قطعه‌های پهلوی، که ترجمه آنها در بالا آورده شد، وجود دارد. به بیان دیگر، احکام کهنسالی را می‌توان یافت که فرضا فرد عادی زرتشتی با جمله «دلم نمی‌رود»، یعنی«اکراه دارم و نمی‌توانم تحملش کنم»به رعایت آنها می‌پردازد؛ ولی با پیگیریدر تاریخ تطور مفاهمی اجتماعی، شالوده آنها در اصول کهن و فراموش شده‌ای یافت می‌شود که دیرگاهی است دیگر در کتابها نیز مشکل که اثری از آنها بر جایمانده باشد و شاید در روزگار نخستین نیز تعداد اندکی از مردمان به آن، گروش و باور داشته‌اند:این پنداشته و ندیدادی و فقهی قدیمی که«خشک با خشک نمی‌آمیزد»، اما رطوبت و نم آب موجب سرایت تاپاکی و ریمنی است، و همچنین ضرورت«پرهیز نسا»درشکلهای گوناگون و پر تنوع آن، و بویژه تأثیر سالم آفتاب و آزادی فضا و گذشت زمان در کاهش آلودگیها و زادیش ریمنی و ناپاکی، همچنانکه بدرستی می‌تواند آبهایآلوده و زمینهای ناپاک را با گذشت سالیان و در پرتو خورشید تطهیر نماید، نیز حضور خود را در فرهنگ حقیقی و پابرجا و سرسخت آن حرمت و ابرام شگفت است بر پاک داشتن آب و آتش و زمین و هوا، که در فرهنگ ما از دیرباز شناخته و دارای ارزش و جایگاه برتر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.