Skip to main content
فهرست مقالات

تقویم و تاریخ دینی

سخنران:

کلید واژه های ماشینی : تقویم، تاریخ، رومی، ماه، تقویم و تاریخ دینی، دینی، کبیسه، مسیح، تاریخهای هجری و میلادی، خراجی

خلاصه ماشینی: "بندرت شهر و یا روستای معتبری یافته می‌شد که خاندانی از آنها، دانش گاهشماری و معرفت به مسائل فلکی را از نیاکان خود به میراث نبرده باشند، و به همین دلیل بود که از شهرهای کوچکی مانند کاشان، گناباد، بیرجند، قاین و یزد(از دوران صفویه تا اوایل سلطنت ناصر الدین شاه)منجمان و ریاضیدانهای بزرگی به‌پا خاسته‌اند؛ولی بعد از آنکه آشنایی با دانش هیئت جدید، مستخرجان تقویم را از تلاشهای مستقل و منفرد به برخورداری از حاصل کار رصدخانه پاریس منحرف کرد، و دولت قاجاریه در کار چاپ تقویم مداخله نمود و تقویمی را بدون رعایت عدالت بر تقویمهای دیگر برتری داد، این کوشش تا حدی سستی گرفت و سطح معلومات ریاضی و فلکی به میزان زیادی فرود آمد، و هنوز 1 رصدخانه‌ای کوچک در تهران برپا نشده است تا به استخراج جداول فلکی مورد نیاز تقویمنویسان-بر مبدای خط نصف النهار تهران-بپردازد؛و مستخرج رسمی باید از مقایسه تقویمهای قدیم با تطبیق تقریبی جداول سالیانه رصدخانه پاریس بر افق تهران، چیزی به اسم تقویم و گاهنما تهیه کند و در دسترس عموم قرار دهد. قضا را در کبیسه‌ای که به روزگار معتضد صورت گرفت، در کنار تاریخ هجری دینی، تاریخ شمسی خراجی-مشابه با تقویم رومی متداول در قلمروی قدیم دولت روم-نیز رایج شد که این امر خود بازتاب قابل توجهی در عالم مسیحیت داشت؛چنانکه همان‌ قلمرو از تاریخ روم گسترش یافت و اندیشه تبدیل تاریخ رومی-به تاریخی که با دین مسیح(ع)پیوستگی داشته باشد-پس از 200 سال تجدید شد، و سرانجام یوحنای سیزدهم(پاپ)دستور داد تا تاریخ رومی را به تاریخ مبدل سازند که دنیس راهب 1 در 400 سال پیش از آن، و مقارن با ظهور اسلام، برای جدول عید فصح اختیار کرده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.