Skip to main content
فهرست مقالات

روایت های داستانی از اسطوره های کهن

نویسنده:

(24 صفحه - از 103 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : داستان، اساطیری، روایت، عشق، خواجو، زنان، سام، گرشاسب، پهلوان، کرمانی، قهرمان، اوستا، فردوسی، قداست، اساطیری کهن، حوادث اساطیری کهن نقش، مفاهیم، داستان‌های اساطیری کهن، روایت داستانی، عرفانی، گرشاسب سام، پیوند، جنگ، پیوند گرشاسب سام با پری، فرهنگی، قهرمان داستانی، شیرین، ایران، پدیدار، گرشاسب سام نریمان

خلاصه ماشینی: "به بیان دیگر، پرداختن به «هوای دل»و اشتیاق فردی و شخصی برای قهرمان در روایت خواجو مجاز است، حال آنکه قهرمانان داستان در شاهنامه نمی‌توانند چنین کنید و همه‌ی حوادث در جهت منافع و اهداف اجتماعی حرکت دارد و هر چه روی می‌دهد در روابط با ابعاد بزرگ و جمعی و میان افرادی واقع می‌شود که نقش و سهم عمده‌یی در سرنوشت گروهی و کشوری ایفا می‌نمایند. این از ویژگی‌های روایت شاهنامه و ساخت داستانی آن است که یلان و کیان ایرانی در آن به هیچ قیمتی، حتی برای احساس لطیفی چون عشق، نمی‌توانند و نباید از ارزش و جایگاه بلند خود فرود آیند-و مثلا مانند همای، خود را«سگ درگاه»معشوقه بنامند: چو خاک تو گشتم به بادم مده چو دادی به هیچم به هیچم بنه مران چون سگ کوچه از در مردا مدار از سگ کوچه کم‌تر مرا *** شود شیر گیر از دو آهوی تو سگ کویت، ای من سگ کوی تو (خواجوی کرمانی 1348:ص ص 129 و 130) این رهایی قهرمانان مذکر شاهنامه از جنون عشق، که البته زمینه را برای آرایش عشق در مواردی چون داستان زال و رودابه و نیز گرد آفرید و سهراب فراهم می‌آورد، هماهنگ و همسو با تعریفی است که استاد طوس از«پهلوانی» و«شاهی»و نیز«عشق»ارائه می‌کند:پیوسته معشوقه عشق را چون هدیه‌یی به معشوق و عاشق خود ارمغان می‌دهد و هرگز ذلت و خواری با آن همراه نیست و حدت عشق جز در همان چارچوب و«زمینه»ی پر صلابت و شکوه سخن راوی شاهنامه در آن مطرح نمی‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.