Skip to main content
فهرست مقالات

مانی در شاهنامه ی فردوسی

نویسنده:

(18 صفحه - از 155 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : شاه ،شاهنامه ،فردوسی ،مانی در شاهنامه‌ی فردوسی ،مانویان ،دین ،آیین ،روم ،شاپور ،چین ،پارسی ،موبد ،کتیبه‌ی ،فرهنگ ،زبان ،سغدی ،زردشتی ،متن ،کرتیر ،دوره‌ی شکوفایی زبان پارسی ،ایران ،شاهنامه‌ی فردوسی با متن‌های مانوی ،متن‌های مانوی ،مرد ،سرزمین ،شرق ،شاپور اول ،بیت‌های شاهنامه‌ی فردوسی با متن‌های ،شاهنامه‌ی فردوسی در نمایاندن فرهنگ ،میان متن‌های مانوی

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اهمیت شاهنامه‌ی فردوسی در نمایاندن فرهنگ ایران باستان، نگارنده از میان آثار ادبی سده‌های یاد شده این شاهکار بزرگ ادبی و حماسی را برگزیده و ابیاتی از آن را که اشاره به ظهور مانی دارد، در برابر متون مانوی موجود به زبان‌های ایرانی میانه نهاده و آنها را با یکدیگر سنجیده است. به صورتگری گفت پیغمبرم ز دین آوران جهان برترم در همداستانی با مصراع دوم بیت بالا که حاکی از ادعای مانی به برتری از دیگر پیامبران است، متن فارسی میانه‌ M 5794 را گواه می‌آوریم(مری بویس 1975:ص ص 29-30)، که مانی در تعریف آیین خود چنین می‌گوید: دینی که من برگزیده‌ام از همه دین‌های دیگر پیشینیان به ده چیز برتر بهتر است: یک اینکه دین کهن در یک شهر(سرزمین)و یک زبان بود، پس دین من در هر شهر و به همه زبان‌ها آشکار شود. گرین صورت کرده جنبان کنی سزد گر ز جنبنده برهان کنی ندانی که برهان نیاید به کار ندارد کسی این سخن استوار اگر اهرمن جفت یزدان بدی شب تیره چون روز خندان بدی همه ساله بودی شب و روز راست به گردش فزونی نبودی نه کاست نگنجد جهان آفرین در گمان که او برتر است از زمان و مکان سخن‌های جزین نیز بسیار گفت که با دانش و مردمی بود جفت فروماند مانی ز گفتار اوی بپژمرد شاداب بازار اوی ز مانی برآشفت پس شهریار بر او تنگ شد گردش روزگار فردوسی ظهور و افول مانی را در هنگام شاهنشاهی شاپور ذوالاکتاف آورده است؛اما همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، مانی در زمان سه شاه، یعنی شاپور اول و پسرانش هرمز و بهرام اول به تبلیغ دین پرداخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.